Basfakta:
- Svensk signal: HRGP
- Svenskt reg. nr: 2362
- Längd: 42,86 meter
- Bredd: 6,15 meter
- Djupgående: 3,85 meter
- Dräktighet:
- 1882: 217,09 registerton
- 1890: 264,61 registerton
- 1894: 245,28 registerton
- 1906: 253,35 registerton
- 1907: 261,98 registerton
- Riggning/typ: skonertriggat skruvångfartyg
Historik:
1882-12-09
Fartyget byggdes på Oskarshamns Mekaniska Verkstad för Ångfartygsaktiebolaget Nu i Ystad med skeppsklareraren Frans Petersson som utsetts till huvudredare. Hemmahamn Ystad. Konstruktör troligtvis Carl Gustaf Hasselbom.
Fribrev erhölls vid datum ovan.
1890-08-26
Kockums Mekaniska Verkstad förbyggde fartyget och det ommättes till 264,61 ton enligt nytt fribrev. Inga övriga ändringar.
1902-02-07
Skeppsklareraren Herman Donnér i Åhus köper ensam fartyget av förra rederiet och blir då dess huvudredare. Hemort blir Åhus.
1906-03-19
Fartyget köps av Rederi AB Herman i Åhus i vilken styrelse Herman Donnér ingår. Han blir fortsatt fartygets huvudredare. Hemort Åhus.
1914-04-29
Ystad kolliderade under resa med last av gatsten med norska ångfartyget Liv och sjönk vid Grodener Bake vid Cuxhaven i Tyskland. Fartyget fick ligga kvar efter det att master och övre delar tagits bort. Sjöförklaringen hölls i Hamburg.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista