Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 54,9 fot
- Bredd: 20,64 fot
- Djupgående: 9,28 fot
- Dräktighet:
- 1839: 32 svåra läster
- 1852-03: 47,77 svåra läster
- 1852-09: 26,72 svåra läster
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1838 ?
Byggd på varv i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Peter Ljungdahl för ett partrederi på orten med handlaren Peter Hasselqvist i Döderhultsvik som huvudredare. Hemort Döderhultsvik.
Första fribrev utfärdat 13/7 1838.
1840-04-29
Fartyget köps av ett partrederi i Malmö med handlaren Johan Henrik Dieden som huvudredare. Hemort Malmö.
1852-04-13
Rederiet som har ändrade ägarförhållanden förutom huvudredaren som kvarstår, även som delägare, låter bygga om och förlänga fartyget på varv i Karlshamn. Hemort som tidigare.
Nya mått blir:
Längd: 76,05 fot
Bredd: 21,46 fot
Djupgående: 9,18 fot
samt med dräktigheten 47,77 svåra läster.
Nytt fribrev med datum som ovan utfärdat.
1854-09-30
På resa från Gävle, utklarerad 29/9, mot Köpenhamn med järnlast grundsattes fartyget med lots ombord i svår storm på Dummelgrundet i närheten av Öregrund och förmodades vara förlorat.
Källor:
- Kommerskollegium, fribrev
- Kalmar Rådhusrätt & Magistrat, Mät- och bilbrev
- Norrlandsposten 9/10 1854
- Stockholms Dagblad 1/11 1854