Basfakta:
- Dansk signal: NJKP
- Svensk signal: JTRB
- Svenskt reg. nr.: 5573
- Längd: 26,15 meter
- Bredd: 6,68 meter
- Djup: 3,05 meter
- Dräktighet:
- 1914: 94,27 registerton
- 1917: 95,21 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1872
Byggd på varv i Holbaek för H. L. Smith i Holbaek. Fartygets hemort Holbaek.
1883
Nu redad/ägd av H. L. Smiths änka och med hemorten Holbaek.
1891
Troligtvis ägd av ett partrederi i Holbaek med Poul Smith som huvudredare. Fortfarande hemmahörande i Holbaek.
1914-03-30
Inköpt till Sverige för 8000 kronor av ett partrederi i Oskarshamn med mästerlotsen Gustaf Klingström som huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Svenskt Nationalitets och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1917-03-06
Ett partrederi i Stockholm med skeppsredaren Gustaf Arvid Broms som huvudredare köper fartyget för 15500 kronor. Stockholm blir fartygets hemort.
1919-03-19
Sjökapten Carl Johan Titus Österman, Gransäter, Blidö är huvudredare i det partrederi som för 34000 kronor är fartygets nya ägare. Ny hemort Blidö.
1921-10-05
Under resa från Luleå mot Sävenäs i barlast strandade fartyget i en nordlig storm 2 mil väst från Valsörarnas fyr i Norra Kvarken och blev vrak. En person omkom, övriga räddades av en finländsk motorbåt. Sjöförklaring i Vasa i Finland 8/10 1921.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister