Basfakta:
- Svensk signal: HLCB
- Svenskt reg. nr.: 793
- Längd: 58,9 fot
- Bredd: 21,1 fot
- Djup: 2,9 fot
- Dräktighet:
- 1846: 33,6 svåra läster
- 1856: 35,06 svåra läster
- 1861: 37,73 svåra läster
- 1866: 23,5 nyläster eller 75,76 registerton
- 1877: 66,66 ton
- 1885: 67,14 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1839
Byggd på Vätö som jakt av okänd skeppsbyggmästaren för ett partrederi i Överlöpe på Vätö. Huvudredare ej angiven. Överlöpe blev troligen fartygets hemort.
Inget fribrev utfärdat.
1846-07-10
Fartyget köps av handlaren Pehr Hårdh i Ronneby och som ensam ägare blev han även huvudredare. Fartyget förbyggdes i Ronneby under året av skeppsbyggmästaren S. Svensson och riggades om till skonare. Hemort Ronneby.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
Nya mått:
- Längd: 63,8 fot
- Bredd: 21,9 fot
- Djupgående: 9 fot
1860-08-14
Den i Malmö bosatt handlaren Frans Henrik Kockum köper ensam fartyget och blir huvudredare. Ny hemort Malmö.
1862-01-08
Ägaren låter 1861 förbygga fartyget, även denna gång i Ronneby, nu av skeppsbyggmästaren G. Montelius. Inga ändringar av huvudredare eller hemort.
Nya mått:
- Längd: 65,17 fot
- Bredd: 22,62 fot
- Djupgående: 10,14 fot
1874-02-26
Skepparen Per Reinhold Svensson i Raus blir ny huvudredare i ett partrederi som köper fartyget. Ny hemort blir Råå.
1876-09-08
Handlaren Fredrik Johansson köper ensam fartyget för 4.000 kronor och blir även huvudredare. Ny hemort Oskarshamn.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 9/12 1894.
1897-11-15
Strandade och blev vrak vid Albue Triller i närheten av Nakskov under resa Oskarshamn – Apenrade med en last av bräder. Besättningen räddades. Vraket såldes på auktion.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Oskarshamnstidningen 1897-11-20
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn