Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 57,4 fot
- Bredd: 21,3 fot
- Djupgående: 8 fot
- Dräktighet:
- 1837: 28,75 svåra läster
- 1839: 30,89 svåra läster
- 1848: 29,83 svåra läster
- Riggning/typ: slup
Historik:
Fartyget är byggt i Roslagen. Information saknas om fartygets namn, byggort och byggår.
1837
Förbyggd i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Petter Hultman för ett partrederi på orten. Huvudredare var handlaren Anders Wijkström. Fartygets hemort Döderhultsvik.
Första fribrev utfärdat 25/6 1839.
1843-03-17
Ett partrederi med handlaren Anders Lorentz Kreuger i Kalmar som huvudredare blir fartygets nya ägare. Hemort troligen Kalmar.
1849-03-31
Huvudredaren Anders Lorentz Kreuger köper samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare och fortsatt även huvudredare. Hemort Kalmar.
1849-04-22
Strandade på ”Sundischen Wiese” i närheten av Zingst på tyska Östersjökusten under resa från Kalmar mot Mecklenburg med en last av järn och bräder. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, fribrev
- Kalmar Rådhusrätt & Magistrat, Mät- och bilbrev
- Aftonbladet 1849-04-30
- Göteborgs Handels- Och Sjöfartstidning 1849-04-28