Basfakta:
- Svensk signal: JGRQ/SHCE
- Svenskt reg. nr.: 2969
- Längd: 77,97 meter
- Bredd: 11,28 meter
- Djup: 4,59 meter
- Dräktighet:
- 1897: 1099,74 registerton
- 1901: 1058,67 registerton
- 1903: 1048,39 registerton
- 1927: 1059,70 registerton
- 1944: 1053,12 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1896
Fartyget är byggt av Robert Craggs & Sons i Middlesbrough som nybygge nr 126 för Rederi AB Sigurd i Malmö. Huvudredare Olof Sigurd Hedberg och hemort Malmö samt med namnet Gunhild.
Interimistiskt Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 14/11 1896 och ordinarie certifikat utfärdat 11/5 1897.
1918-07-13
Ändringar i rederiet medför att till ny huvudredare utses den nye verkställande direktören Karl Hemmingsson från Norrköping.
1918-10-17
Rederiet ändrar fartygets hemort till Norrköping.
1919-01-23
Norrköpings Rederi AB med Karl Hemmingsson som verkställande direktör köper samtliga aktier i det likviderade Rederi AB Sigurd och övertar med detta fartyget vilket nu namnändras till Solvik. Norrköping kvarstår som fartygets hemort.
1924-06-07
Rederiet får ny huvudredare i den nye verkställande direktören Viktor Schreil. I övrigt inga ändringar.
1930-01-25
Firma W. H. Andersson i Oskarshamn blir för 193000 kronor ny ägare till fartyget vars hemort nu blir Oskarshamn. Huvudredare Walborg Helena Andersson. Fartyget namnändras till Walborg.
1939-09-21
Fartyget köps av Rederi AB Nordic i Stockholm för 60000 kronor och där Stockholm blir fartyget hemort.
1955-08-15
Fartyget säljs till Compania Maritima Chryssanthi Ltda i Costa Rica för 308955 kronor, namnändras till George och med hemmahamnen Puerto Limon.
1956-11-27
Sjönk vid Kapelludden (56.50N 17.10E) under resa Tyne – Gävle med koks.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- http://www.teesbuiltships.co.uk