Viking, JQTG/SHID, 4824

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo20336A). Ur Bernt Fogelberg samling.
Public Domain Mark (PDM).
Basfakta:
  • Svensk signal: JQTG/SHID
  • Svenskt reg. nr.: 4824
  • Längd: 22,27 meter
  • Bredd: 6,74 meter
  • Djup: 2,06 meter
  • Dräktighet:
    • 1907: 84,19 registerton
    • 1920: 80,12 registerton
    • 1927: 82,10 registerton
    • 1942: 109,41 registerton
    • 1943: 104,31 registerton
    • 1949: 105,17 registerton
    • 1955: 81,57 ton
  • Riggning/typ: motorfartyg
Historik:

1908
Fartyget är byggt av Örebro Nya Rederi AB för egen räkning på Skebacks varv i Örebro. Fartygets namn är Viking med hemort Örebro.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 19/3 1908.

1916-06-13
Ett partrederi i Karlstad med grosshandlaren Olaf Jensen som huvudredare blir nya ägare till fartyget vars hemort nu blir Karlstad.

1916-10-23
Ingenjören Sven Berggren i Stockholm köper ensam fartyget för 40.000 kronor och blir huvudredare. Ny hemort Stockholm.

1917-02-19
Svenska Cementförsäljnings AB är för 43.000 kronor nya ägare till fartyget som får Malmö till hemort.

1919-03-20
Skepparen Axel Martin Loman i Oskarshamn är huvudredare i det partrederi som för 25.000 kronor blir ägare till fartyget vars hemort nu är Oskarshamn.

1926-03-26
Fartyget säljs för 14.000 kronor till ett partrederi i Verkebäck där skepparen John Axel Henrik Sundqvist utses till huvudredare. Ny hemort Verkebäck.

1942-04-09
Johan Robert Emanuel Alderins sterbhus köper fartyget för 27.000 kronor och till huvudredare utses änkefru Karin Maria Alderin. Fartyget namnändras till Underås Sandtag 1 med Underås som ny hemort.

1942-06-02
Ägarna ändrar fartygets hemort till Ytterenhörna. Inga andra ändringar.

1944-07-06
Underås Sandtag AB är nu ny ägare till fartyget vars hemort Ytterenhörna kvarstår.

1953-03-09
Ägarna ändrar hemort till Enhörna. Inga ytterligare ändringar.

1956-03-15
Ägarna, Underås Sandtag AB, ändrar namn till AB Underås. Fartygets hemort kvarstår.

1960-02-13
Ett partrederi med varvsägaren Karl Johan Elof Lindegren blir för 2.000 kronor fartyget nya ägare. Ny hemort Kungsängen, Upplands Bro.

1969
Efter försäljningen 1960 meddelas att fartyget delvis nedskrotats och ej kan användas till sjöfart. 1969 meddelas att fartyget som legat sjunket i ett antal år slutligen huggits upp vid Lindesviks Båtvarv. Det utgår därefter ur svenskt register.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat