Viking, HVRN/SHGU, 968

Bild från Oskarshamns Sjöfartsförening (copyright).
Vid kaj i Oskarshamn.
Basfakta:
  • Svensk signal: HVRN/SHGU
  • Svenskt reg. nr.: 968
  • Längd: 29,96 meter
  • Bredd: 6,58 meter
  • Djup: 2,33 meter
  • Dräktighet:
    • 1891: 142,53 registerton
    • 1894: 133,95 registerton
    • 1903: 141,82 registerton
    • 1938: 148,49 registerton
    • 1943: 109,36 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1891
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn som nybygge nr 202 och av C. G. Hasselbom för Oskarshamns Ångfartygs AB med vice konsuln Per Deurell som huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 17/11 1891.

Vid kaj i Oskarshamn. Fotograf okänd.

1897-11-18
Rederiet utser Carl Johan August Ideström till ny huvudredare efter att tidigare huvudredare avlidit.
Inga andra ändringar.

1910-03-15
Firmateckning ges till samtliga i rederiets styrelse varför någon specifik huvudredare ej angivits.

1934-06-25
Fartyget som legat upplagt i några år säljs till Riddarfjärdens Ångbåts AB för 10.000 kronor. Ny hemort blir Stockholm.

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo2052A).
Ur Carl Gösta Jacksons samling.
Public Domain Mark (PDM).
Foto från 1934.

1935-02-12
Ingenjören Amuth Allfield Gustafsson i Stockholm köper för 10.800 kronor ensam fartyget på exekutiv auktion och blir även huvudredare. Hemorten Stockholm kvarstår.

1938-06-01
Rederi AB Östfart blir på en exekutiv auktion fartygets nya ägare till ett pris på 7.550 kronor. Fartyget namnändras till Östersjön. Ingen ändring av hemort.

1943-05-15
Ångbåtsbefälhavaren Per Clas Hållander i Örnsköldsvik blir för 40.000 kronor ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu blir Örnsköldsvik.

1950-10-11
Fartyget förändras och registreras som bogsermotorfartyg. Inga övriga ändringar.

1953-06-05
Skepparen Gustaf Folke Hållander blir för 125.000 kronor ny ägare och huvudredare till fartyget vars hemort förblir Örnsköldsvik.

1967-02-09
Ett partrederi i Stockholm köper fartyget på avbetalning för 85.000 kronor och som huvudredare utses Ann-Kristin Olsson. Ny hemort troligen Stockholm.

1968-01-12
Fartyget grundstötte utanför Utö i Finland under timmerbogsering och av en kraftig storm gled fartyget av grundet och sjönk på djupt vatten och led totalhaveri.

Vid sjöförklaringen efter haveriet 1968 anges att fartygets hemort fortfarande var Örnsköldsvik.
Anmälan 1/3 1968 till Sjöfartsstyrelsen om att avföra fartyget ur fartygsregistret efter haveriet gjordes av Gustaf Folke Hållander.
Baserat på ovanstående information så var troligtvis fartyget ej fullt betalt vid haveriet varför det ännu ej registrerats på köparna från 1967.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Utställningshäftet “Där Skepp Byggdes”.