Basfakta:
- Engelsk signal: MHQK
- Svensk signal: HNJC
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 82,15 fot
- Bredd: 21,6 fot
- Djupgående: 11,1 fot
- Dräktighet:
- 1876: 115,36 registerton
- 1877: 115,11 ton
- 1879: 118,91 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1846
Fartyget byggs i Prince Edvard Island.
1874
Fartyget är enligt Lloyds registrerat på James Miller i Grangemouth under namnet Ann Elisabeth.
Fartyget försåldes 1876 från William Walker och James Miller i Grangemouth till Sverige.
1876
Fartyget köps för 175 Pund Sterling i Grangemouth i England av ett partrederi i Oskarshamn med handlaren Karl Maurin som huvudredare. Fartygets hemort blir Oskarshamn och det namnändras till Vidar.
Fribrev utfärdas 1876-08-04.
1879
Rederiet låter skeppsbyggmästaren Carl Thorén förbyggda fartyget på varv i Oskarshamn. Fartyget mäts till 118,91 registerton.
Nytt fribrev utfärdas 1879-05-10.
1880-10-30
Fartyget som var på resa från Hull mot Köpenhamn strandade vid Sutton på engelska kusten i närheten av Grimsby och blev vrak. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Nya Dagligt Allehanda 1880-11-06
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn
- Lloyds Register
- Tullkammaren i Oskarshamn