Basfakta:
- Tysk signal: NFQJ
- Dansk signal: NTMQ
- Svensk signal: JLMV
- Svenskt reg. nr: 3692
- Längd: 40,32 meter
- Bredd: 8,30 meter
- Djupgående: 4,53 meter
- Dräktighet:
- 1900: 375,30 registerton
- Riggning/typ: barkskepp
Historik:
1878
Fartyget byggt i Hammelwarden i Tyskland av W. Hagens under namnet Adonis.
1896-97
Redad/ägd av D. Hays i Barke, Tyskland.
1900-06-02
Fartyget, hemmahörande i Brake köps 12/3 1900 för 22.500 mark, då liggande i Le Havre, av ett rederi i Oskarshamn med elva deltagare och som huvudredare utses kammarskrivare Axel Severin, Oskarshamn. Fartygets hemort blir Oskarshamn och fartyget döps om till Victoria.
1905-03-26
Vid en stämma med rederiets deltagare utsågs järnvägskontrollören Carl Oskar Palmqvist till ny huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1915-09-28
Fartyget säljs till Motorskibssellskapet Marienborg A/S i Kallundborg, Danmark.
1916-08-15
Fartyget ägs nu av Sejlskibsrederiet Kallundborg A/S med hemort Kallundborg.
1916-10-07
Ny ägare i form av Rederi A/S J. Damkier-Petersen. Kolding.
1916-17?
Fartyget avgick 16/12 1916 från Tyne mot Horsens med en last av kol och försvann med man och allt i Nordsjön. En väska från fartyget innehållande sjöfartsböcker hittades vid Aalesund 29/1 1917.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Danmarks skibslister
- Kommerskollegium, Nationalitets och registreringscertifikat
- Lloyds Register
- Oskarshamnstidningen
- http://www.jmarcussen.dk
- Dansk Søulykke-statistik 1916