Basfakta:
- Dansk signal: NBRV
- Svensk signal: KDGR/SKCE
- Svenskt reg. nr.: 6616
- Längd: 18,70 meter
- Bredd: 5,70 meter
- Djup: 2,28 meter
- Dräktighet:
- 1921: 55,78 registerton
- 1923: 49,16 registerton
- 1938: 50,69 registerton
- Riggning/typ: galeas/motorgaleas
Historik:
1901
Fartyget är byggt i Nübbel, Tyskland.
Vid försäljningen till Danmark 1920 var fartyget troligen hemmahörande i Lübeck och med namnet Eduard.
Tidigare historik ej känd.
1920-06-22
Fartyget inköps till Danmark från Lübeck där det varit kondemnerat. Det registreras på Jens Marinus Nielsen. Fartyget namnändrades till Verner och dess hemort var Mariager.
1921-07-25
Skepparen Fredrik Verner Hansson i Lyse köper ensam fartyget för 12000 kronor och blir tillika huvudredare. Namnet Verner bibehålls och ny hemort blir Lyse.
Svenskt ordinarie Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
Fartyget motoriseras före 1923. När och var detta gjordes framgår ej.
1923-03-20
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi. Hansson kvarstår som huvudredare. Hemort som tidigare.
1930-03-06
Rederiet utser sjömannen Algot Hilding Hansson till ny huvudredare.
I övrigt inga ändringar.
1936-04-15
Ett partrederi i Brandstorp, Skaraborgs län köper fartyget för 9000 kronor och utser skepparen Karl Jakob Magnusson till huvudredare. Ny hemort blir Brandstorp.
1937-03-17
Skepparen Bengt Gustaf August Bohman i Ödängla, Mönsterås blir för 11750 kronor ny ägare och huvudredare till fartyget som får Ödängla som hemmahamn.
1944-08-17
På resa från Nyköping mot Ahr på norra Gotland uppstod vid Kopparstenarna, norr om Gotska Sandön, en brand i maskinrummet som ej kunde släckas. Följden blev att fartyget brann upp. Besättningen räddades i livbåten.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister