Basfakta:
- Svensk signal: HQNK
- Svenskt reg. nr: 977
- Längd: 22,75 meter
- Bredd: 6,92 meter
- Djupgående: 3,10 meter
- Dräktighet:
- 1881: 190,12 registerton
- 1882: 112,17 registerton
- 1895: 103,61 registerton
- Riggning/typ: skonert.
Historik:
1848
Byggd på varv i Flensburg.
1881-05-24
Inköpt till Sverige av ett partrederi i Oskarshamn med två deltagare för 4500 kronor och med handlaren Gustaf Petersson som huvudredare. Hemort Oskarshamn.
1887-05-10
Fartyget köps av skepparen Nils Peter August Andersson i Högskulla idag Figeholm, och blir då även huvudredare. Ny hemort blir Högskulla.
1889-03-30
Ett partrederi med två deltagare i Figeholm köper fartyget till en kostnad av 6.000 kronor och Mauritz Karl Hammar i Figeholm blir utsedd som huvudredare. Hemort blir Figeholm.
1900-03-16
Tidigare huvudredaren Mauritz Karl Hammar köper nu samtliga andelar i fartyget och blir med detta ensam ägare och huvudredare. Hemort som tidigare.
1904-04-25
Fartyget säljs till ett partrederi med tre deltagare i Linköping för 2.500 kronor. Till huvudredare utses trävaruhandlaren Karl Gustaf Nilsson i Linköping. Fartyget nya hemort blir Linköping.
1904-05-31
De nya ägarna meddelar Kommerskollegium att fartyget förändrats till pråm och skall därför utgå ur registret.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat.
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn