Basfakta:
- Svensk signal: HQBC
- Svenskt reg. nr: 1379
- Längd: 104,10 fot (30,89 meter)
- Bredd: 22,90 fot (6,76 meter)
- Djupgående: 11,30 fot (3,50 meter)
- Dräktighet:
- 1880: 176,18 ton
- 1882: 171,47 registerton
- 1898: 164,14 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1880
Byggd på Oskarshamns skeppsvarv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för handlaren Carl Malkolm Enok Blomqvist i Oskarshamn som även blev huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 8/4 1880.
1885-03-18
Ett partrederi med två deltagare i Figeholm och med huvudredaren handlaren Johan Robert Theodor Löfstedt köper fartyget och får Figeholm som hemort.
1888-10-08
Efter förändringar i rederiet utses lantbrukaren Nils Johan Karlsson till huvudredare. Hemort som tidigare.
1891-12-19
Återigen förändringar i rederiet och den tidigare huvudredaren handlaren Johan Robert Theodor Löfstedt blir utsedd till huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1896-02-28
Efter att huvudredaren avlidit utses kronolänsman Josef Malmberg till ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1898-03-11
Ett partrederi i Oskarshamn med åtta deltagare köper fartyget och utser skepparen Mårten Andersson i Oskarshamn till huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.
1901-11-13
Strandade under resa från Halmstad mot Methil med props vid Queensferry i Leithfjorden i Firth of Forth vid en orkanliknande storm. Fartyget togs flott och lossades och utdömdes som vrak vid besiktning. Vraket såldes och höggs senare upp.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Oskarshamnstidningen 1901-11-30