![](https://www.oskarshamnssjofart.se/wp-content/uploads/2019/12/trio4-klm_fartyg444.jpg)
Basfakta:
- Svensk signal: HGDN
- Svenskt reg. nr: 896
- Längd: 33,3 meter
- Bredd: 7,24 meter
- Djupgående: 3,73 meter
- Dräktighet:
- 1871: 203,08 registerton
- 1877: 210,96 ton
- 1895: 198,93 registerton
- Riggning/typ: 3-mastat skonertskepp
Historik:
1871
Fartyget byggdes på N G Wijkströms Varv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Per Johan Pettersson för ett partrederi i Oskarshamn med Adolf Wilhelm Castegren som huvudredare.
Fartygets hemort blev Oskarshamn.
Första Fribrev utfärdat 1871-06-27. Samtliga Fribrev och Certifikat anger att fartyget riggats som skonertskepp. Andra dokument anger fartyget som barkskepp, vilket även ovanstående bild visar.
1889-05-07
Efter vissa ändringar i partrederiet utsågs Johan Erik Hagström till ny huvudredare.
1894-02-06
Johan Erik Hagström köper samtliga delar i rederiet och blir ny ensam ägare och fortsätter som huvudredare till fartyget.
1897-03-30
Fartyget säljs till rederi i Mönsterås och får nu Mönsterås som hemmahamn. Till huvudredare utses Gustaf Oskar Bergström, Mönsterås.
1905-10-07
Fartyget sjönk i Nordsjön i mycket hårt väder med en last av stenkol under resa Blyth – Kalmar. Manskapet räddades av den Engelska ångtrålaren Saturn från Grimsby som förde besättningen i säkerhet i Grimsby. Sjöförklaring gjordes i Grimsby.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat.
- Sveriges skeppslista
- Boken ”Sjöfolk och kustbor berättade för Kerstin Werner” utgiven av Oskarshamns Sjöfartsförening. (ISBN:91-630-0546–8)
- Tidskriften ”Svenska Segelfartyg” nr 5 årgång 3
- Tullkammaren i Oskarshamn