Basfakta:
- Svensk signal: HFSM
- Svenskt reg. nr: 99
- Längd: 78,6 fot
- Bredd: 20 fot
- Djupgående: 9,7 fot
- Dräktighet:
- 1867: 28 nyläster eller 89,61 registerton
- 1877: 100,34 registerton
- Riggning/typ: skonertkoff
Historik:
18??
Byggd okänt år i Elsfleth, Tyskland
1867-06-01
På strandningsauktion i Ystad köper grosshandlaren Erland Petersson i Oskarshamn fartyget för 3000 kronor och det förbyggs på varv i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren N P Carstens. Som ensam ägare var han även huvudredare. Fartygets hemort blev Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1870-04-30
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi i Oskarshamn men kvarstår som huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1871-03-29
Ett nytt partrederi med klädeshandlaren Per August Petersson i Oskarshamn som huvudredare blir de nya ägarna. Ingen ändring av hemort.
1873-03-15
Skepparen Johan Svensson blir huvudredare då ett nytt partrederi köper fartyget. Hemort som tidigare.
1888-06-19
Återigen blir ett nytt partrederi nya ägare till fartyget och till huvudredare utses John Uddenberg i Oskarshamn. Hemort oförändrad.
1890-04-02
Fartyget köps av den i Oskarshamn bosatte Karl Johan Lagerqvist och som ensam ägare även blir huvudredare. Hemort kvarstår.
1891-03-31
Ägaren säljer andel i fartyget så att det nu ägs av ett partrederi. Troligen kvarstår Lagerqvist som huvudredare. Hemort som tidigare.
1892-04-08
Skepparen Johan Erik Jonsson på Kråkmarö i Gryt blir ny ensam ägare och huvudredare. Fartygets nya hemort blir Kråkmarö.
1896-10-18
Fartyget avseglade från Helsingborg mot Stockholm den 10/10 och förliste mellan Sandhammaren och Kåseberga med man och allt. Fyra sjömanskistor från fartyget flöt senare iland vid Sandhammaren.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Söderköpingsposten 1896-11-11
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn