Basfakta:
- Svensk signal: HRQP
- Svenskt reg. nr.: 303
- Längd: 20,85 meter
- Bredd: 6,20 meter
- Djup: 2,55 meter
- Dräktighet:
- 1883: 69,43 ton
- 1895: 63,52 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1883
Byggd på Påskallaviks skeppsvarv av skeppsbyggmästaren Per Johan Westin för handelsbolaget E & N Callerström i Påskallavik. Som huvudredare agerade delägaren Erik Laurentius Andreas Callerström. Hemort blev Påskallavik.
Första fribrev utfärdat 1883-09-18.
1884-06-30
Ägaren säljer adel i fartyget så att det nu redas av ett partrederi i Påskallavik. Huvudredare och hemort oförändrade.
1892-09-10
Ett partrederi i Degerhamn på Öland köper fartyget och utser civilingenjören Otto Alfred Hillfors till huvudredare. Hemort Degerhamn.
1893-05-08
Fartyget köps tillbaka till Påskallavik av ett partrederi med skepparen Karl Viktor Uddenberg som huvudredare. Hemort Påskallavik.
1900-03-29
Lantbrukaren Jöns Fredrik Olsson i Böljerum är huvudredare för det partrederi i Verkebäck som nu köper fartyget. Hemort Verkebäck.
1901-04-30
Ett partrederi i Halmstad är nya ägare till Fartyget. Till huvudredare utses urfabrikören Henning Müller i Halmstad vilket även blir fartygets nya hemort.
1903-08-??
Under resa från Gävle mot Danmark kantrade fartyget mellan den 15-20 augusti i södra kvarken varvid hela besättningen omkom. Vraket bogserades till Öregrund och såldes på auktion till Bergnings- och Dykeri AB Neptun i Stockholm för att användas som pråm.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat