Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 6615
- Längd: 16,57 meter
- Bredd: 4,59 meter
- Djup: 2,45 meter
- Dräktighet:
- 1921: 7,82 registerton
- 1941: 7,38 registerton
- Riggning/typ: ångslup & ångbogserare
Historik:
1914
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn som nybygge nr 250 för Västerviks Ångslups AB. Huvudredare var byggmästaren Johan Henrik Larsson. Fartyget fick sitt första Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 25/7 1921.
1931-08-11
Västerås stad köper fartyget för 36.000 kronor och till huvudredare utses hamnkaptenen Carl Filip Karlsson. Ny hemort Västerås.
1939-11-06
AB Skandinaviska Fartygsagenturen med sjökaptenen Gustaf Artur Bartley som huvudredare blir för 50.000 kronor fartygets nya ägare bars hemort nu blir Göteborg.
1940-10-15
Varbergs stad är nu för 52.000 kronor fartyget ägare och till huvudredare utses hamnstyrelsens ordförande Yngve Olsson. Fartyget namnändras till Färdig och får Varberg som ny hemort.
1940-11-22
Stockholms Transport och Bogserings AB köper fartyget för 52.000 kronor och det får hemorten Stockholm.
1962
Fartyget höggs upp till skrot, vilket intygades av Gustaf Carlsson i Sundbyberg AB. Avfördes ur registret detta år.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Utställningshäftet ”Där skepp byggdes”
- http://www.tugboatlars.se
- https://digitaltmuseum.se