Thor, 6615

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo198827).
Ur Kjell Ove Matssons samling.
Public Domain Mark (PDM)
Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: 6615
  • Längd: 16,57 meter
  • Bredd: 4,59 meter
  • Djup: 2,45 meter
  • Dräktighet:
    • 1921: 7,82 registerton
    • 1941: 7,38 registerton
  • Riggning/typ: ångslup & ångbogserare
Historik:

1914
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn som nybygge nr 250 för Västerviks Ångslups AB. Huvudredare var byggmästaren Johan Henrik Larsson. Fartyget fick sitt första Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 25/7 1921.

1931-08-11
Västerås stad köper fartyget för 36.000 kronor och till huvudredare utses hamnkaptenen Carl Filip Karlsson. Ny hemort Västerås.

1939-11-06
AB Skandinaviska Fartygsagenturen med sjökaptenen Gustaf Artur Bartley som huvudredare blir för 50.000 kronor fartygets nya ägare bars hemort nu blir Göteborg.

1940-10-15
Varbergs stad är nu för 52.000 kronor fartyget ägare och till huvudredare utses hamnstyrelsens ordförande Yngve Olsson. Fartyget namnändras till Färdig och får Varberg som ny hemort.

1940-11-22
Stockholms Transport och Bogserings AB köper fartyget för 52.000 kronor och det får hemorten Stockholm.

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo180278).
Ur Bernt Fogelbergs samling.
Public Domain Mark (PDM)

1962
Fartyget höggs upp till skrot, vilket intygades av Gustaf Carlsson i Sundbyberg AB. Avfördes ur registret detta år.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Utställningshäftet “Där skepp byggdes”
  3. http://www.tugboatlars.se
  4. https://digitaltmuseum.se