Basfakta:
- Svensk signal: HQCG
- Svenskt reg. nr.: 240
- Längd: 64,9 fot
- Bredd: 23,45 fot
- Djup: 7,25 fot
- Dräktighet:
- 1875: 23 nyläster
- 1880: 69 registerton
- 1899: 64,76 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1866
Fartyget är byggt i Norra Kärrviken i Vättern.
Tidig historik saknas.
1875
Enligt Sveriges skeppslista så redas/ägs fartyget av J. P Nyman i Västervik. Någon dokumentation i form av fribrev finns ej. Troligen har hon använts för inrikes fart.
1880-05-19
Ett partrederi i Västervik med smeden Karl Ulrik Westerberg som huvudredare är fartygets ägare. Hon förbyggs i Västervik av skeppsbyggmästaren Carl Rudolf Fridell. Hemort Västervik.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1892-06-28
Efter ändringar i rederiet så utses mästerlotsen Johan Alfred Lindbäck till ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1896-12-15
Återigen ändringar i rederiet vilket medför att skepparen Johan Peter Nyman blir ny huvudredare. Hemort kvarstår.
1900-04-30
Ett partrederi på Vinö i Misterhult köper fartyget och utser hemmansägaren Karl Peter Pettersson på Vinö till ny huvudredare. Fartygets hemort blir Vinö.
1908-04-06
Skepparen Ernst Andersson på Kårö i Loftahammar utses till huvudredare i det partrederi som blir fartygets nya ägare. Hemort Loftahammar
1917-10-16
Handlaren Oscar Nicolaus Lagerstedt i Stockholm köper ensam fartyget för 3500 kronor som avriggar och ändrar det till pråm. Det utgår då ur svenskt fartygsregister.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista