Basfakta:
- Svensk signal: JKTG/SJYI
- Svenskt reg. nr.: 3523
- Längd: 21,15 meter
- Bredd: 6,81 meter
- Djup: 2,74 meter
- Dräktighet:
- 1899: 77,98 registerton
- 1927: 68,99 registerton
- 1931: 70,35 registerton
- 1947: 71,89 registerton
- Riggning/typ: galeas/motorgaleas
Historik:
1899
Fartyget är byggt i Sjötorp av skeppsbyggmästaren Sixten Groth för ett partrederi i Rödesund, Karlsborg med brovakten Gustaf Adolf Eriksson som huvudredare. Fartygets hemort blev Rödesund, Karlsborg.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 21/7 1899.
1903-02-11
Efter ändringar i rederiet så utses handlaren Axel Kindbom till ny huvudredare. I övrigt inga ändringar.
1918-05-29
Skeppsfourneraren Olof Fritiof Wirén i Kalmar är huvudredare i det partrederi som för 45000 kronor blir fartygets nya ägare. Ny hemort Kalmar.
1920-06-19
Ett partrederi i Kråkelund, Misterhult med kronolotsen Karl Albert Tillman som huvudredare blir till en kostnad av 38500 kronor fartygets nya ägare vars hemort blir Kråkelund.
1927-03-28
Slaktaren Per August Karlsson i Kalmar köper ensam fartyget för 8000 kronor och blir tillika huvudredare. Ny hemort Kalmar.
Fartyget har under denna period utrustats med motor. När, var och av vem anges ej i dokumentationen.
1927-05-28
Fartyget, nu motorgaleas, köps av ett partrederi i Torsö för 8500 kronor och till huvudredare utses skepparen Oskar Andersson i Bromösund, Torsö. Ny hemort Torsö.
1933-03-24
Skepparen i Sjögerås, Kållandsö, Anton Fredrik Andersson, köper ensam fartyget för 16000 kronor. Andersson blir även huvudredare. Fartygets nya hemort blir Kållandsö.
1945-10-01
Ett partrederi på Kållandsö köper fartyget för 8000 kronor och utser skepparen Erik Gunnar Andersson, Kållandsö till ny huvudredare. Hemorten Kållandsö kvarstår.
1946-03-28
Skepparen Johan Artur Andersson är huvudredare i det partrederi i Skillinge som köper fartyget för 29000 kronor. Ny hemort blir Skillinge.
1948-01-10
Efter ändringar i rederiet så utses skepparen Malte Hemfrid Thuresson i Skillinge till ny huvudredare. Hemorten oförändrad.
1952-07-30
Under resa från Wismar mot Mönsterås med en last av kalisalt blev fartyget så läck att det sjönk på Lat. 54.20 N och Long. 11.55.5 O efter ett par timmar. Besättningen gick i livbåten och rodde mot Gedser hamn vilken dom nådde dagen efter.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat