Basfakta:
- Dansk signal: NPFL
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 5294
- Längd: 19,16 meter
- Bredd: 3,70 meter
- Djup: 3,16 meter
- Dräktighet:
- 1911: 29,23 registerton
- Riggning/typ: verkstadsångfartyg
Historik:
1905
Byggd på Rosenbergs Mekaniska Verkstad i Stavanger, Norge. För vem och under vilket namn är ej känt.
1907
Ägs/redas av Dampskibsselskabet Isøre i Rørvig, Danmark. Nu under namnet Isøre.
1911
N. P. Bauditz anges nu som ägare/redare och fortfarande hemma i Rørvig.
1911-09-18
På auktion i Köpenhamn köps fartyget in till Sverige av Helsingborgs Elektriska Svetsnings AB för 3000 kronor.
1911-10-07
Fartyget överförs till Oskarshamns Elektriska Svetsnings AB i Oskarshamn på samma villkor som vid förre ägarens inköp. Fartyget var ej avsett för fraktfart utan som ett verkstadsfartyg på kusten mellan Norrköping och Helsingborg samt Öland och Gotland. Fartyget namnändras till Svets och är hemmahörande i Oskarshamn. Företagets verkställande direktör, övermaskinisten Jakob Hans Cornelius Lock, var huvudredare.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdades 15/4 1912.
1936-07-09
Fartyget såldes, liggande sjunken, för 200 kronor till skepparen Hilding Larsson i Kolberga, Oskarshamn för skrotning. Den 5/12 1936 meddelas kommerskollegium att fartyget nu hade skrotats.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister