Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 816
- Längd: 15,72 meter
- Bredd: 5,0 meter
- Djup: 1,59 meter
- Dräktighet:
- 1871: 9 läster
- 1877: 27,26 ton
- 1882: 26,89 registerton
- 1898: 25,65 registerton
- 1899: 24,88 registerton
- 1923: 22,21 registerton
- Riggning/typ: jakt/galeas/motorgaleas
Historik:
Byggd okänt år och av okänd byggmästare i Bergkvara.
Historik fram till 1871 ej känd.
1871-01-19
Registrerad i Karlskrona sjömanshus fartygsregister med registreringsnummer 17 på S. A. Liljevall med hemorten Karlskrona. 1882 förbyggs fartyget i Bergkvara av skeppsbyggmästaren A. Olsson.
1893-08-30
Fartyget säljs för 1300 kronor till skepparen Carl August Petersson i Drag, Rockneby. Som ensam ägare blev Petersson även huvudredare. Hemort Drag.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 16/1 1894.
1894-05-29
Friherre Wilhelm Leonard Rappe i Törnerum, Ryssby köper ensam fartyget för 1600 kronor och blir huvudredare. Hemort Drag kvarstår.
1897-03-26
Skeppare Sven Albin Svensson i Ljungnäs, Ryssby blir för 1600 kronor fartygets nye ägare och huvudredare. Ny hemort blir Ljungnäs. 1898 förbyggs fartyget i Timmernabben av kvartersmannen Carl Nilsson och 1903 riggas fartyget om till galeas i Ljungnäs
1906-04-11
Skepparen Magnus Nilsson i Påskallavik köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort Påskallavik.
1913-03-06
Fartyget köps av skepparen Knut Axel Nilsson i Revsudden, Ryssby för 2500 kronor och som ensam ägare blir Nilsson även huvudredare. Ny hemort Revsudden.
1919-04-01
Ett partrederi med skepparen Karl Magnus Einar Rolf som huvudredare blir fartygets nya ägare och med hemort Gamleby.
1922-02-27
Fartygets hemort ändras till Västervik. Inga övriga ändringar.
1923-03-15
Ett nytt partrederi i Västervik köper fartyget för 5200 kronor och utses sjömannen Erik Hjalmar Olsson till ny huvudredare. Hemorten Västervik kvarstår.
1924-12-23
Nytt Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat då hjälpmotor installerats i fartyget så att det nu klassas som motorgaleas. I övrigt inga ändringar.
1926-03-19
Huvudredaren Erik Hjalmar Olsson köper samtliga andelar i fartyget så att han nu är ensam ägare och fortsatt även huvudredare för fartyget. Hemort Västervik kvarstår.
1949-04-05
Skepparen Tore Erik Konstantin Olsson köper ensam fartyget för 2750 kronor och övertar rollen som huvudredare. Västervik fortsatt fartygets hemort.
1957
1954 såldes fartyget för skrotning till Forsbergs skrotaffär i Västervik för 1000 kronor. Senare skänktes det till Vituddens varv i Västervik som i sin tur sänkte delar av skrovet som vågbrytare vid varvet. Fartyget avfördes ur registret 1957.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat