Strengnäs, JFSP/SGIE, 2634

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo198772). Ur Kjell Ove Matssons samling.
Strengnäs närmast kameran. Bilden beskuren.
Public Domain Mark (PDM).
Basfakta:
  • Svensk signal: JFSP/SGIE
  • Svenskt reg. nr.: 2634
  • Längd: 109,24 fot
  • Bredd: 18,04 fot
  • Djup: 8,27 fot
  • Dräktighet:
    • 1875: 10,5 nyläster
    • 1879: 56 ton
    • 1883: 69 ton
    • 1895: 112,76 registerton
    • 1935: 106,42 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1868
Fartyget är byggt av Johan Oskar Bredberg på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn med namnet Strengnäs för Strengnäs Ångbåts AB i Strängnäs.

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo10937A). Foto: Herman Berthau.
Ur Carl Gösta Jacksons samling. Fartyget före ombyggnaden 1891.
Public Domain Mark (PDM).

1878
Strengnäs Ångbåts AB samt konkurrerande Tynnelsöbolaget bildar tillsammans Strengnäs Rederi AB, vilka nu tar över fartyget. Hemort Strängnäs kvarstår.

1895-05-11
Efter att förra ägaren gjort konkurs så bildas Strengnäs Nya Rederi AB vilka nu köper fartyget. Strängnäs är fortfarande fartygets hemort.

1918-11-23
Ångfartygs AB Drottningholm – Fittja i Stockholm köper fartyget för 37000 kronor. Ny hemort Stockholm.

1925-06-25
Förra rederiet ombildas till Trafik AB Mälaren-Hjälmaren med fortsatt säte i Stockholm. Det nya rederiet övertar fartyget som fortsatt har Stockholm som hemort.

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo28883A). Ur Thure Ehrnlunds samling.
Public Domain Mark (PDM).

1929-05-27
Rederiet namnändrar fartyget till Sigrid.

1935-10-23
Fartyget köps av Rederi AB Mälartrafik i Stockholm för 1000 kronor. Stockholm kvarstår som hemort.

1937
Fartyget köps för skrotning 4/12 1936 av Gustaf Sixten Pettersson i Vätö för 2500 kronor. Upphuggningen bekräftas i ett meddelande till Kommerskollegium 12/7 1937 varefter fartyget avförs ur registret.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
  3. Sveriges skeppslista
  4. https://strangnasgille.se