Basfakta:
- Svensk signal: JFSP/SGIE
- Svenskt reg. nr.: 2634
- Längd: 109,24 fot
- Bredd: 18,04 fot
- Djup: 8,27 fot
- Dräktighet:
- 1875: 10,5 nyläster
- 1879: 56 ton
- 1883: 69 ton
- 1895: 112,76 registerton
- 1935: 106,42 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1868
Fartyget är byggt av Johan Oskar Bredberg på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn med namnet Strengnäs för Strengnäs Ångbåts AB i Strängnäs.
1878
Strengnäs Ångbåts AB samt konkurrerande Tynnelsöbolaget bildar tillsammans Strengnäs Rederi AB, vilka nu tar över fartyget. Hemort Strängnäs kvarstår.
1895-05-11
Efter att förra ägaren gjort konkurs så bildas Strengnäs Nya Rederi AB vilka nu köper fartyget. Strängnäs är fortfarande fartygets hemort.
1918-11-23
Ångfartygs AB Drottningholm – Fittja i Stockholm köper fartyget för 37000 kronor. Ny hemort Stockholm.
1925-06-25
Förra rederiet ombildas till Trafik AB Mälaren-Hjälmaren med fortsatt säte i Stockholm. Det nya rederiet övertar fartyget som fortsatt har Stockholm som hemort.
1929-05-27
Rederiet namnändrar fartyget till Sigrid.
1935-10-23
Fartyget köps av Rederi AB Mälartrafik i Stockholm för 1000 kronor. Stockholm kvarstår som hemort.
1937
Fartyget köps för skrotning 4/12 1936 av Gustaf Sixten Pettersson i Vätö för 2500 kronor. Upphuggningen bekräftas i ett meddelande till Kommerskollegium 12/7 1937 varefter fartyget avförs ur registret.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Sveriges skeppslista
- https://strangnasgille.se