Basfakta:
- Svensk signal: HJKS
- Svenskt reg. nr: 966
- Längd: 150 fot eller 45,55 meter
- Bredd: 26,85 fot eller 7,24 meter
- Djupgående: 15,6 fot eller 4,16 meter
- Dräktighet:
- 1872: 76 nyläster eller 251,19 registerton
- 1875: 332,15 ton
- 1878: 310,15 ton
- 1882: 343,58 registerton
- 1894: 326,88 registerton
- Riggning/typ: skonertriggat ångfartyg
Historik:
1872
Byggd på Dockvarvet (senare Bergsunds) i Stockholm av skeppsbyggmästaren S. G. Jensen för Lastångfartygs AB S:t Erik i Stockholm. Till huvudredare utsågs grosshandlaren Otto Frans Dahlström i Stockholm. Hemort Stockholm.
Första fribrev utfärdat 27/9 1872.
1875-04-16
Rederiet utsåg skeppsklareraren Claes Petter Albert Starck till ny huvudredare. Inga övriga ändringar.
1878-07-29
Fartyget som är på utrikes resa säljs för 58.000 kronor till Rederibolag Göthe i Oskarshamn där vice konsuln Per Deurell utsågs till huvudredare.
Nytt fribrev för de nya ägarna utfärdat 1879-02-06.
1885-03-09
Då de tidigare rederiet ingått i en sammanslagning och bildat Ångfartygs AB Fama förs fartyget till det nya bolaget. Per Deurell kvarstår som huvudredare.
Datum ovan anger registreringsdatum för det nya bolaget.
1896-03-10
Ett partrederi i Helsingborg med elva deltagare köper nu fartyget på offentlig auktion för 17.775 kronor och till huvudredare utses sjökapten Gustaf Henrik Witt i Helsingborg. Ny hemort blir Helsingborg.
1897-02-23
Det tidigare partrederiet ombildas till Rederi AB Fortuna och fartyget får därför nytt Nationalitets- och registreringscertifikat. Huvudredare och hemort kvarstår.
1898-03-16
Rederiet meddelar Kommerskollegium att fartyget sålts till konsul Chr. Sandberg i Moss i Norge och skall därför utgå ur svenskt register.
Fartygets vidare öden ej kända. Har du ytterligare information om fartyget, kontakta mig gärna.
Källor:
- Sveriges skeppslista
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat.
- Oskarshamnstidningen 22/8 1885
- Oskarshamns handelsregister
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn