Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 60 fot
- Bredd: 14 fot
- Djup: ??
- Dräktighet:
- 1898: 10 ton
- Riggning/typ: ångslup/ångbogserare
Historik:
Fartyget har ej varit registrerat.
1874
Byggd som slup på Motala Mekaniska Verkstad i Motala för Ångslupsbolaget Nya Föreningen i Stockholm.
1880
Då tidigare ägaren gick upp i Stockholms Ångslups AB varpå fartyget följde med i affären.
1881
Stockholms Transport och Bogserings AB i Stockholm var efter köp ny ägare till fartyget. Fortfarande hemmahörande i Stockholm.
1898
Fartyget köps för 10.000 kronor av förvaltaren Fredrik Evanian Eckhéll i Oskarshamn. Troligen var Eckhéll ensam ägare och huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Efter Eckhélls död 1903 såldes fartyget av sterbhuset till nedanstående köpare.
1904
Det nybildade Bogser- och Transport AB Spring i Oskarshamn köper fartyget av förre ägarens sterbhus för 10.000 kronor. Huvudredare var verkställande direktören, grosshandlaren Gustaf Adolf Leonard Johansson / Nilzén i Oskarshamn.
Fartyget annonserades ut till försäljning i Svenska Dagbladet 13/1 1911 av skeppsmäklare H. A. Dam i Oskarshamn. Fartyget var då nyförbyggt och med ny panna.
Efter detta saknas information.
Källor:
- Oscarshamnsposten 11/6 1898
- Oskarshamnsbladet 25/5 1904
- Sveriges Sjöfartstidning 9/6 1898
- Svenska Dagbladet 13/1 1911
- https://www.skargardsbatar.se
- http://www.tugboatlars.se
- Oskarshamns rådhusrätt och magistrat, Bouppteckning