Sophia Maria

Basfakta:
  • Svensk signal: –
  • Svenskt reg. nr.: –
  • Längd: 52,8 fot
  • Bredd: 18 fot
  • Djup: 7,2 fot
  • Dräktighet:
    • 1813: 20 svåra läster
    • 1819: 29 svåra läster
    • 1826: 33,04 svåra läster
    • 1835-05: 37 svåra läster
    • 1835-12: 34,94 svåra läster
    • 1848: 34,4 svåra läster
  • Riggning/typ: galeas
Historik:

1813
Fartyget är byggt av en ej namngiven byggmästare i Påskallavik för handlaren i Påskallavik, Johan Anders Lindberg, som blev ensam ägare och huvudredare. Hemort troligen Påskallavik.
Första fribrev utfärdat 8/7 1813.

1815-04-04
Handlaren i Kalmar, Fredrik von Sydow, köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Fartygets hemort Kalmar.

1816-05-24
J. L. Widerberg, handlare i Kalmar, köper ensam fartyget och blir tillika huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1821-07-10
Ett partrederi i Kalmar blir fartyget nästa ägare. Huvudredare anges ej. Hemort Kalmar.

1827-07-10
Partrederiet ändras och som huvudredare utses handlaren Gustaf Berg, Kalmar. Ingen ändring av hemort.

1835-05-15
Rederiet låter förbygga fartyget på varv i Kalmar och namnändra det till Sophie. I övrigt inga ändringar.

1836-05-13
Fartyget köps av ett partrederi i Malmö där handelsfirman Luttorpp & Andersson agerar huvudredare. Ny hemort Malmö.

1838-07-20
Handelsfirman Luttorpp & Andersson blir ensam ägare av fartyget. Inga andra ändringar.

1839-09-03
Fartyget ägs återigen av ett partrederi med handelsfirman Luttorpp & Andersson som huvudredare. Ingen ändring av hemort.

1843-07-21
Partrederiet förändras och som ny huvudredare utses handlaren Jacob Malmros i Malmö. Inga övriga ändringar.

1845-04-24
Återigen ändras det i rederiet och till ny huvudredare utses C. Luttorpp, Malmö. Fartygets namn skrivs nu som Sophia. Inga andra ändringar.

1847-04-13
Handelsbolaget Ovenius & Co i Malmö blir ny ägare till fartyget och som huvudredare utses C. H. Ovenius. Hemort Malmö kvarstår.

1848-03-31
Johan Peter Garndin, handlare i Kalmar blir nu ensam ägare och huvudredare till fartyget vilket köps för 500 riksdaler banco. Ny hemort Kalmar.

1849-04-03
Ny ensam ägare och huvudredare blir handlaren Johan Råberg i Kalmar. Ingen ändring av hemort.

1849-04-13
Ägaren säljer andelar i fartyget så att det nu redas av ett partrederi med Råberg som huvudredare. Hemort Kalmar kvarstår.

1854-03-08
Huvudredare köper tillbaka samtliga andelar i fartyget så att han nu återigen är ensam ägare. Hemort som tidigare.

1857-03-27
Hemmansägaren Carl Pettersson i Hagbytorp, i närheten av Kolboda, blir ny ensam ägare och huvudredare. Fartygets ny hemort blir Hagbytorp.

1860-06-28
Hemmansägaren i Bredinge på Öland, Gustaf Andersson köper ensam fartyget och blir då även huvudredare. Han låter förbygga fartyget på Ekenäs varv 1860. Fartygets ny hemort blir troligen Bredinge.

1861-09-14
Fartyget som var på resa från Kalmar mot Ballun med en last av bräder, plank och tjära sattes på grund vid Krage på Jylländska västkusten i närheten av Hirtshals p.g.a. läcka och blev där vrak. Besättningen räddades.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Fribrev
  2. Kalmar Sjömanshus, Mönstringsregister
  3. Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning 1861-09-24