Basfakta:
- Tysk signal: RSKB
- Dansk signal: NGRP
- Svensk signal: KHBM/SJVM
- Svenskt reg. nr.: 7585
- Längd: 24,33 meter
- Bredd: 6,26 meter
- Djup: 1,96 meter
- Dräktighet:
- 1929: 67,55 registerton
- 1940: 66,10 registerton
- 1944: 65,84 registerton
- 1962: 58,79 ton
- Riggning/typ: skonare/motorskonare/motorfartyg
Historik:
1912
Fartyget är byggt på Gebr. G. & H. Bodewes varv i Martenshoek, Holland för Martin A. C. W. Spormann i Hamburg. Fartyget erhöll namnet Anna och var hemmahörande i Hamburg.
1916
Fartyget ägs/redas av C. H. Runne i Esterbrügge. Fartygets hemort Hamburg.
1923
Fartyget som insatt motor i Hamburg under 1922 är nu registrerad som motorseglare och ägs fortfarande av C. H. Runne i Esterbrügge. Hemort ej ändrad.
1925
Fartyget är nu registrerat på en kapten J. Jonas och fortfarande hemmahörande i Hamburg men nu under namnet Alwine.
1927-07-26
Fartyget köps till Danmark av kaptenen Hans Peter Albertsen i Marstal och namnändras till A. C. Friis och blir hemmahörande i Marstal.
1929-12-23
Handlaren Richard Levi Wirén i Kalmar köper in fartyget till Sverige för 22.000 kronor och det namnändras till Solamit och är nu hemmahörande i Kalmar. Som ensam ägare blir Wirén även huvudredare.
1933-09-09
Då Wirén flyttar sin verksamhet till Figeholm så blir fartygets hemort nu Figeholm.
1940-04-25
Wirén återflyttar till Kalmar varför fartyget nu återigen har hemorten Kalmar.
1950-03-16
Ett partrederi i Lidköping blir för 62.500 kronor fartygets nya ägare och till huvudredare utses befraktaren Fritiof Källson i Lidköping. Ny hemort Lidköping.
1961-02-25
Skepparen Erik Gunnar Andersson i Degerhamn köper ensam fartyget för 70.000 kronor samt blir även huvudredare. Fartygets nya hemort blir Degerhamn.
1962-03-03
Ägaren förändrar fartyget till motorfartyg. Inga övriga ändringar.
1967-01-02
Styrsö Trafik AB i Göteborg blir nya ägare till fartyget vars hemort nu blir Göteborg. Fartygets pris nu 90.000 kronor.
1969-09-23
AB Göteborg-Styrsö Skärgårdstrafik blir för 125.000 kronor fartygets nya ägare. Hemort oförändrad.
1980?
Fartyget såldes omkring 1980 till Sven Sjöqvist.
Efter försäljningen avregistrerades fartyget från svenskt register då det fraktades till Västindien.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister
- http://www.jmarcussen.dk
- https://mfs.dk (Museet för sjöfart, Helsingör)
- Sjöfartsverkets arkiv
- Germanischer Lloyd