Basfakta:
- Norsk signal: KDGM
- Svensk signal: HVDC
- Svenskt reg. nr.: 748
- Längd: 34,5 meter
- Bredd: 7,92 meter
- Djup: 3,6 meter
- Dräktighet:
- 1890: 243,56 registerton
- 1893: 245,03 registerton
- 1895: 229,58 registerton
- 1912: 230,25 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1890
Byggd på Figeholms skeppsvarv av skeppsbyggmästaren Carl Henrik Thorén för handlaren på orten, Gustaf Vilhelm Hammarberg som även blir huvudredare. Fartygets hemort Figeholm.
Första fribrev utfärdat 27/5 1890.
1891-04-13
Ett partrederi på Orust köpte fartyget för 45.000 kronor och utsåg sjökaptenen Carl Julius Ödman som huvudredare. Fartyget hemort blev Stora Grönskhult i Skaftö socken på Orust.
1908-03-19
Rederi A/S Sofia i Drammen är nu nya ägare. och hemort blir Drammen. Fartyget utgår ur Svenskt register.
1912-04-06
Återköps till Sverige av Holmström & Co i Torekov. Återinför i Svenskt register med den tidigare signalen och registreringsnummer.
1912-04-25
Ägarna säljer fartyget vidare till ett partrederi i Kivik med handlaren Ernst Beckman som huvudredare. Ny hemort blir Kivik.
Interimscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1915-10-21
Ägarna fartyget till A/S Seilselskabet Wera i Løgstør, Danmark. Fartyget namnändras till Vera.
1915-12-24
Fartyget, som var utan last, låg till ankars utanför Köge på väg mot Halmstad kom under en storm på drift och drev på grund så hårt att det höggs läck och sjönk. Fartyget blev vrak. Besättningen på 7 man räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Certifikat
- kulturnav.org
- Dansk Søulykke-statistik 1915