Basfakta:
- Svensk signal: HBKM
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 67,78 fot
- Bredd: 20,49 fot
- Djupgående: 10,69 fot
- Dräktighet:
- 1837: 42,31 svåra läster
- 1866: 26 nyläster eller 84,37 registerton
- 1871: 26,5 nyläster eller 85,75 registerton
- 1875: 79,39 ton
- 1879-08: 88,84 ton
- 1879-09: 79,39 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1837
Byggd på Oscars varv i Luleå av skeppsbyggmästaren Nils Petter Sundqvist för ett partrederi i Stockholm med grosshandlaren Carl A Peyron som huvudredare. Hemort Stockholm.
Första fribrev utfärdat 26/10 1837.
1854-03-29
Grosshandelsbolaget Frans August Eisen & Co i Stockholm köper fartyget och huvudredare blir Frans August Eisen. Hemort ändras ej.
1855-07-03
Fartyget köps av grosshandelsbolaget Otto Lundholm & Co som utser Leonard Horneman till huvudredare. Hemort kvarstår.
1857-12-31
Handlaren Johan Petter Victor Eriksson i Visby köper ensam fartyget och blir huvudredare. Ny hemort Visby.
1860-05-04
Fartygets nye ägare blir handlaren C. L. Krokstedt i Visby. Även han är ensam ägare och huvudredare. Hemort som tidigare.
1867-09-03
Johanna Wilker i Klintehamn blir ensam ägare och huvudredare. Ny hemort Klintehamn.
1873-03-31
Rättaren Nils Petersson i Voxtorp köper ensam fartyget för 4.400 Riksdaler Riksmynt och blir dess huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.
1874-06-16
Skepparen Carl Johan Eriksson blir för 7.000 Rd Rmt ny ensam ägare och fartygets huvudredare. Hemort Oskarshamn kvarstår.
1876-03-29
Ägaren säljer andelar i fartyget så att det nu redas av ett partrederi i Oskarshamn. Huvudredare och hemort kvarstår.
1880-11-24
Fartyget säljs på auktion i Köpenhamn till en ej namngiven köpare.
Fartygets slutliga öde obekant.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev.
- Tidningen Kalmar 1880-11-25.
- Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn.
- Tullkammaren i Oskarshamn