Sofia Augusta, HBKM

Basfakta:
  • Svensk signal: HBKM
  • Svenskt reg. nr: –
  • Längd: 67,78 fot
  • Bredd: 20,49 fot
  • Djupgående: 10,69 fot
  • Dräktighet:
    • 1837: 42,31 svåra läster
    • 1866: 26 nyläster eller 84,37 registerton
    • 1871: 26,5 nyläster eller 85,75 registerton
    • 1875: 79,39 ton
    • 1879-08: 88,84 ton
    • 1879-09: 79,39 ton
  • Riggning/typ: skonare
Historik:

1837
Byggd på Oscars varv i Luleå av skeppsbyggmästaren Nils Petter Sundqvist för ett partrederi i Stockholm med grosshandlaren Carl A Peyron som huvudredare. Hemort Stockholm.
Första fribrev utfärdat 26/10 1837.

1854-03-29
Grosshandelsbolaget Frans August Eisen & Co i Stockholm köper fartyget och huvudredare blir Frans August Eisen. Hemort ändras ej.

1855-07-03
Fartyget köps av grosshandelsbolaget Otto Lundholm & Co som utser Leonard Horneman till huvudredare. Hemort kvarstår.

1857-12-31
Handlaren Johan Petter Victor Eriksson i Visby köper ensam fartyget och blir huvudredare. Ny hemort Visby.

1860-05-04
Fartygets nye ägare blir handlaren C. L. Krokstedt i Visby. Även han är ensam ägare och huvudredare. Hemort som tidigare.

1867-09-03
Johanna Wilker i Klintehamn blir ensam ägare och huvudredare. Ny hemort Klintehamn.

1873-03-31
Rättaren Nils Petersson i Voxtorp köper ensam fartyget för 4.400 Riksdaler Riksmynt och blir dess huvudredare. Ny hemort blir Oskarshamn.

1874-06-16
Skepparen Carl Johan Eriksson blir för 7.000 Rd Rmt ny ensam ägare och fartygets huvudredare. Hemort Oskarshamn kvarstår.

1876-03-29
Ägaren säljer andelar i fartyget så att det nu redas av ett partrederi i Oskarshamn. Huvudredare och hemort kvarstår.

1880-11-24
Fartyget säljs på auktion i Köpenhamn till en ej namngiven köpare.

Fartygets slutliga öde obekant.

Källor:

  1. Kommerskollegium, Fribrev.
  2. Tidningen Kalmar 1880-11-25.
  3. Rådhusrätten och Magistraten i Oskarshamn.
  4. Tullkammaren i Oskarshamn