Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 2636
- Längd: 18,12 meter
- Bredd: 6,04 meter
- Djup: 2,07 meter
- Dräktighet:
- 1874: 42,64 ton
- 1894: 39,47 registerton
- 1905: 39,46 ton
- Riggning/typ: galeas
Historik:
Troligen byggd i Axmar, Gävleborg okänt år och av okänd byggmästare.
1873
Fartyget förbyggs i Njutånger av A. Westerlund för okänd ägare.
1874
Ägs troligen av P. Larsson på Ljusterö.
1874-85
Någon gång under perioden så köps fartyget av ett partrederi i Öregrund med skepparen Johan Andreas Lundin som utsedd huvudredare. Hemort Öregrund. Tidpunkt för köpet ej angiven.
Nationalitets- och registreringscertifikat för de nya ägarna utfärdat 11/5 1895.
1897-04-21
Skepparen Carl Gustaf Bengtsson i S:t Anna är ny ensam ägare och huvudredare för fartyget som får S:t Anna som hemort.
1899-05-02
Ett partrederi med skepparen Anders Johan Svensson i S:t Anna som huvudredare är fartygets ny ägare. Hemorten S:t Anna kvarstår.
1902-05-15
Ett partrederi i Misterhults församling köper fartyget och utser Waldemar Svanberg till huvudredare. Ny hemort blir Speckemåla, Misterhult.
1905-06-05
Huvudredaren Waldemar Svanberg köper samtliga andelar i fartyget och blir ensam ägare och fortsatt huvudredare. Hemort Speckemåla kvarstår.
1908
Avregistrerad efter att ägaren den 8/1 1908 meddelat Kommerskollegium om att fartyget 1907 avriggats och sänkts i närheten av Kärrsviks lastageplats.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Stockholms sjömanshus fartygsregister
- Gävle sjömanshus fartygsregister.