Södermanland, JDFL_SGTR, 1596

Bild från Sjöhistoriska Museet (bild nr Fo184245AB).
Ur Bo Palmqvists samling.
Public Domain Mark (PDM).
Basfakta:
  • Svensk signal: JDFL/SGTR
  • Svenskt reg. nr.: 1596
  • Längd: 32,21 meter
  • Bredd: 5,60 meter
  • Djup: 2,61 meter
  • Dräktighet:
    • 1886: 135,61 registerton
    • 1895: 132,93 registerton
    • 1902: 131,60 registerton
    • 1934: 97,97 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Bild från Sjöhistoriska Museet (bild nr Fo21222A).
Erkännande-DelaLika (CC BY-SA).
Historik:

1885
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn, vid tillfället utarrenderat till Motala Verkstad AB, som nybygge nr 183 av skeppsbyggmästaren Carl Gustaf Hasselbom för Ångbåts AB Pehr Löfvenius i Nyköping. Fartygets hemort Nyköping.
Fribrev saknas.

1886
Rederiet ombildas till Ångfartygs AB Södermanland. Hemort som tidigare.

Fribrev och Certifikat saknas.

1894-10-05
Första Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdas.

Bild från Sjöhistoriska Museet (bild nr Fo76977C).
Ur Transportbolagets /fotograf Plahns samling.
Public Domain Mark (PDM).

1934-05-15
Vid en exekutiv auktion köps fartyget för 2.500 kronor av Rederi AB Norden i Norrköping vilket även blir fartygets nya hemort.

1937
Ägarna förändrar fartyget till pråm.

1954-11-22
Köpman Arthur Johansson i Karlskrona köper pråmen för 10.000 kronor var hemort nu blir Karlskrona.

1961-11-14
Fartygets säljs för 1.000 kronor till G. Nordström i Karlskrona för upphuggning. Avfört ur registret 1962.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Utställningshäftet “Där Skepp Byggdes”.