Basfakta:
- Svensk signal: JDFL/SGTR
- Svenskt reg. nr.: 1596
- Längd: 32,21 meter
- Bredd: 5,60 meter
- Djup: 2,61 meter
- Dräktighet:
- 1886: 135,61 registerton
- 1895: 132,93 registerton
- 1902: 131,60 registerton
- 1934: 97,97 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1885
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn, vid tillfället utarrenderat till Motala Verkstad AB, som nybygge nr 183 av skeppsbyggmästaren Carl Gustaf Hasselbom för Ångbåts AB Pehr Löfvenius i Nyköping. Fartygets hemort Nyköping.
Fribrev saknas.
1886
Rederiet ombildas till Ångfartygs AB Södermanland. Hemort som tidigare.
Fribrev och Certifikat saknas.
1894-10-05
Första Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdas.
1934-05-15
Vid en exekutiv auktion köps fartyget för 2.500 kronor av Rederi AB Norden i Norrköping vilket även blir fartygets nya hemort.
1937
Ägarna förändrar fartyget till pråm.
1954-11-22
Köpman Arthur Johansson i Karlskrona köper pråmen för 10.000 kronor var hemort nu blir Karlskrona.
1961-11-14
Fartygets säljs för 1.000 kronor till G. Nordström i Karlskrona för upphuggning. Avfört ur registret 1962.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Utställningshäftet ”Där Skepp Byggdes”.