Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 85,62 fot
- Bredd: 23,75 fot
- Djupgående: 12,0 fot
- Dräktighet:
- 1843: 70,25 svåra läster
- 1844: 75,45 svåra läster
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1843
Byggd på Stora Varvet i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, av skeppsbyggmästaren Axel Blomqvist för handlaren Peter Hasselqvists och Döderhultsviks varvsbolags konkursmassa. Huvudredare blev konkursmassans gode man, varvsbokhållaren Per Deurell i Döderhultsvik. Hemort Döderhultsvik.
Första fribrev utfärdat 22/8 1843.
1847-08-24
Fartyget tillhör nu vice konsuln O. W. Danneström i Stockholm. Som ensam ägare blir han då även fartygets huvudredare. Hemort Stockholm
1847-11-18
Under resa från Stockholm mot Marseille med en last av järn och plankor strandade fartyget i svår storm på ön Formentera i Medelhavet och blev vrak. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, fribrev
- Aftonbladet 20/12 1847