Basfakta:
- Svensk signal: HTSG/SGJU
- Svenskt reg. nr.: 545
- Längd: 78,31 meter
- Bredd: 10,28 meter
- Djup: 5,22 meter
- Dräktighet:
- 1889: 1130,79 registerton
- 1890: 1141,40 registerton
- 1894: 1023,40 registerton
- 1903: 990,85 registerton
- 1917: 998,13 registerton
- 1943: 1082,34 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1882
Byggd av Raylton, Dixon & Company i Middlesbrough, England som nybygge nr 205 och med namnet Louise för Burdick & Cook i London.
1889-09-18
Inköpt till Sverige av Ångfartygs AB Ibis i Göteborg med skeppsklareraren Knut Dahlman som huvudredare. Fartygets namnändras till Ibis och med hemorten Göteborg.
Första fribrev utfärdat 18/9 1889.
1907-03-25
Förnyade Ångfartygs AB Viking köper fartyget och utser skeppsklareraren Knut Dahlman till huvudredare. Hemort som tidigare.
1910-02-12
Rederi AB Rekord i Helsingborg med Axel Ludvig Nilsson som huvudredare blir nya ägare till fartyget vas hemort nu blir Helsingborg.
1917-06-19
Rederiet ändrar fartygets hemort till Norrköping och utser Karl Hemmingsson till ny huvudredare.
1919-07-30
Fartyget säljs till Norrköpings Rederi AB och där tidigare huvudredaren nu återigen blir huvudredare. Fartyget namnändras till Broxvik. Ingen ändring av hemort.
1925-02-21
Rederiet utser Viktor Schreil till ny huvudredare. Inga andra ändringar.
1930-02-26
Rederi AB Vallde i Oskarshamn blir för 176.250 kronor fartygets nya ägare och som huvudredare utses hamnkaptenen John Viktor August Edvall i Oskarshamn. Fartyget namnändras till Sirvall och med hemorten Oskarshamn.
1936-07-25
Vid Rederi AB Valldes konkurs säljs fartyget för 78.000 kronor till ett partrederi i Oskarshamn där den tidigare huvudredaren återigen blir huvudredare. Hemort Oskarshamn kvarstår.
1938-10-15
Då förre huvudredaren avlidit utses verkmästaren Josef Vallentin Nilsson i Norrköping till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1943-05-07
Minsprängd 1/2 sjömil väst Stubbenkammers klockboj i närheten av Rügen och sjönk 3 sjömil söder om olycksplatsen i närheten av Kollickenort under resa Luleå – Stettin med en last av järnmalm. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- http://www.teesbuiltships.co.uk