Simson, JVMK/SGIU, 5764

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo178175AB).
Ur J. Robert Bomans samling.
Erkännande-DelaLika (CC BY-SA).
Basfakta:
  • Svensk signal: JVMK/SGIU
  • Svenskt reg. nr.: 5764
  • Längd: 31,08 meter
  • Bredd: 8,60 meter
  • Djup: 4,46 meter
  • Dräktighet:
    • 1915: 53,49 registerton
    • 1950: 58,34 registerton
  • Riggning/typ: ångbogserare & isbrytare
Historik:

1915
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn med nybyggnadsnummer 253 för Oxelösund-Flen-Westmanlands Järnvägs AB med säte i Stockholm, vilket även blev fartygets hemort.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 11/1 1916.

1939-01-13
Trafik AB Grängesberg-Oxelösund köper fartyget för 100.000 kronor. Hemort Stockholm bibehålles.

1966-04-14
Rederiet namnändrar fartyget till Sim eftersom ett nytt fartyg skulle erhålla det gamla namnet. Inga andra ändringar.

1966-09-06
Hans Wirén & Son AB i Piteå blir för 125.000 kronor fartygets nya ägare. Ny hemort blir Piteå.

1970-05-04
Rederi Kaj Olin i Fredrikshamn i Finland köper fartyget för 60.000 kronor. Hemort troligen Fredrikshamn. Fartyget namnändras till Terma.
I och med försäljningen till Finland så utgår fartyget ur svenskt register.

1973
Rederi AB Alfons Håkans Oy i Åbo är fartygets nya ägare. Fartyget namnändras tillbaka till Simson och får Åbo som hemort..

1978-09-21
Under försök att fånga pråmar som slitigt sig grundstötte hon och förliste vid Utö i finska skärgården.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Utställningshäftet “Där skepp byggdes”
  3. http://www.tugboatlars.se
  4. https://svenska.yle.fi
  5. https://bild.oxelosund.se