Basfakta:
- Svensk signal: HBTM
- Svenskt reg. nr: 1898
- Längd: 74,9 fot
- Bredd: 20,7 fot
- Djupgående: 8,7 fot
- Dräktighet:
- 1868: 25 nyläster eller 81,20 registerton
- 1881: 73,05 registerton
- 1897: 70,19 registerton
- Riggning/typ: skonert
Historik:
1868
Byggd på Norra Varvet i Oskarshamn av skeppsbyggmästaren Per Johan Pettersson för handlaren Erland August Maurin i Oskarshamn som blir ensam ägare och huvudredare. Hemort Oskarshamn.
Första fribrev utfärdat 30/4 1868.
1872-03-11
Fartyget köps av ett partrederi med fem deltagare i Helsingborg med handlaren N P Nyborg som huvudredare. Hemort Helsingborg.
1876-03-03
Ett partrederi med sex deltagare är nu ägare till fartyget. Handlaren och delägaren Sven August Bengtsson i Simrishamn blir huvudredare. Hemort Simrishamn.
1887-03-16
Fartyget köps av ett partrederi med fyra deltagare i Brantevik med kvarnägaren Nils Tufvesson som huvudredare. Hemort blir Brantevik.
1891-03-26
Fartyget hamnar åter i Oskarshamn genom att ett partrederi med tre deltagare köper det för 3.000 kronor och som huvudredare verkar delägaren och svarvaren Johan Peter Andersson. Hemort således Oskarshamn.
1896-12-29
Handlaren Axel Emil Hjalmar Ängqvist i Västervik köper ensam fartyget för 1.550 kronor och blir då huvudredare. Ny hemort blir Västervik.
1900-05-29
Ett partrederi med endast två deltagare i Dagsbo, Västrums socken köper fartyget och utser godsägaren Carl Johan Thunblad till huvudredare och hemort blir Dagsbo.
1902-05-07
Huvudredaren meddelar Kommerskollegium att fartyget förändrats till pråm och då skall utgå ur registret. Vidare öden okända.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets och registreringscertifikat
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Sveriges skeppslista
- Göteborgsposten 1868-04-22