Basfakta:
- Norsk signal: LGHQ
- Svensk signal: KBGL
- Svenskt reg. nr.: 5944
- Längd: 30,17 meter
- Bredd: 7,0 meter
- Djup: 2,92 meter
- Dräktighet:
- 1917: 130,90 registerton
- Riggning/typ: pråm/motorfartyg
Historik:
1917
Byggd som pråm på Lövholmsvarvet i Stockholm för Erik Olssons Trävaru AB i Stockholm med namnet Rikard.
Under samma år motoriserades fartyget av varvet för ägaren så att det nu kategoriserades som motorfartyg. Hemort Stockholm.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 31/12 1917.
1922-04-05
Bolaget ändrar namn till AB Träförsäljning vilket senare går i likvidation.
1924-02-21
Äganderätten till fartyget har genom köp övergått från AB Träförsäljning i likvidation till Jungfrusunds Ångsågs AB.
1924-09-10
Jungfrusunds Ångsågs AB ändrar firmanamnet till Erik Olssons Trävaru AB med säte i Stockholm. Fartygets hemort Stockholm.
1926-04-14
Firma V. H. Andersson i Oskarshamn köper fartyget för 24500 kronor. Hemort Oskarshamn. Huvudredare är Valborg Helena Andersson.
1927-06-21
Fartyget säljs till Skibs A/S Motorfart i Florø, Norge för 32000 kronor och det namnändras till Kjeld I och blir hemmahörande i Florø.
Med försäljningen till Norge så utgår fartyget ur svenskt register.
1929-08-17
Brann upp vid Måløy under resa mellan Lofoten och Bergen med torkad fisk.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- https://www.skipet.no