Basfakta:
- Svensk signal: HBPM
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 83,35 fot
- Bredd: 24,10 fot
- Djupgående: 9,85 fot
- Dräktighet:
- 1851: 64,25 svåra läster
- 1852: 69,76 svåra läster
- 1867: 38,5 nyläster eller 120,81 registerton
- 1877: 128,88 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1851
Byggd på Figeholms Skeppsvarv av skeppsbyggmästaren Axel Blomqvist för handlaren Mauritz Wijkman i Figeholm och som ensam ägare även var huvudredare. Hemort Figeholm.
Första fribrev utfärdat 3/4 1851.
1852-05-17
Grosshandlaren Per Magnus Lowén i Stockholm köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Ny hemort blir Stockholm.
1857-05-08
Ett partrederi i Landskrona blir nya ägare till fartyget och utser handlaren Adolf Fick till huvudredare. Ny hemort blir Landskrona.
1860-04-25
Efter förändringar i partrederiet blir nu handlaren Albert Styff ny huvudredare. Hemort Landskrona kvarstår.
1862-05-02
Sjökaptenen Charles Julius Walfrid Lantau i Ronneby köper ensam fartyget och blir huvudredare. Ny hemort Ronneby.
1868-03-10
Ett partrederi i Karlshamn blir fartygets nya ägare. Rederiet utser sjökaptenen Fritz August Harms i Karlshamn till ny huvudredare. Ny hemort Karlshamn.
1874-02-24
Den i Valleberga boende skepparen Måns Persson Wickman blir ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort blir Kåseberga.
Enligt Sveriges skeppslista 1879 anges att fartygets hemort är Skillinge. Denna information saknas i fribrevet.
1879-09-20
Fartyget förolyckades totalt i närheten av Björneborg i Finland. Enbart lasten bärgades.
Källor:
- Kommerskollegium, fribrev
- Sveriges skeppslista
- Härnösandsposten 1879-09-29