Basfakta:
- Dansk signal: NLFK
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr.: 5891
- Längd: 21,90 meter
- Bredd: 5,70 meter
- Djup: 1,86 meter
- Dräktighet:
- 1917: 38,92 registerton
- 1934: 39,48 registerton
- Riggning/typ: motorskonare
Historik:
1904
Fartyget är byggt,under namnet Ring Andersen, på Fredriksøen, Svendborg av Johannes Ring Andersen för Martin Hansen i Svendborg.
1916-08-20
Fartyget ägs nu av Frederik Hansen Möller i Maribo, Danmark. Fartygets hemort var Nakskov.
1917-05-07
Rederi AB Polstjärnan i Stockholm köper in fartyget till Sverige för 38.000 kronor och till huvudredare utses Hans Erik Rydström. Fartyget namnändras till Polstjernan 1 med hemorten Stockholm.
Fartyget har interimscertifikat fram till 24/9 1917 då ordinarie Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdas.
1919-01-20
Handelsfirman A. Nicklasson i Helsingborg blir fartygets nya ägare där firmans ägare, änkefru Albertina Nicklasson blir huvudredare. Fartygets hemort Helsingborg.
1920-03-26
Ett partrederi i Figeholm med handlaren Petter Johan Andersson som huvudredare köper nu fartyget för 39.000 kronor och det får Figeholm som ny hemort.
1925-02-28
Skepparen Johan Petro Andersson på Ven är huvudredare i det partrederi som blir fartygets nya ägare. Ny hemort för fartyget som nu namnändrats till Polstjärnan blir Ven.
1945-02-17
Ett partrederi i Motala är för 12.000 kronor nya ägare till fartyget och till huvudredare utses köpmannen Bror Torsten Appelqvist i Motala. Motala fartygets nya hemort.
1953-01-27
Fartyget riggas om till galeas. Inga övriga ändringar.
1957-11-28
Efter ändringar i rederiet så utses skepparen John Fridolf Manfred Holmberg till ny huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1958-02-21
Samtliga andelar i fartyget köps av den tidigare huvudredaren, John Fridolf Manfred Holmberg som med detta blir både ensam ägare och huvudredare. Hemorten Motala kvarstår.
1959-09-20
Firma Andersson & Stenberg i Mjölby där köpman Lars Arvid Stenberg utses som huvudredare blir för 8.000 kronor nya ägare till fartyget som nu får Vadstena som ny hemort.
Ingen fraktfart bedrivs utan fartyget låg upplagt.
1962-02-05
Ett partrederi i Stockholm med mekanikern Jan-Erik Åkerström som huvudredare köper 22/10 1960 fartyget för 8.000 kronor på avbetalning. Fartyget klassas nu som lustfartyg. Ny hemort Stockholm.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1962-11-06
Direktören Bengt Herbert Lindström i Malmö köper fartyget för 9.500 kronor som nu används som husbåt med hemort Malmö.
1964-07-01
Christian Vogesen-Jensen i Vallåkra blir ny ägare till fartyget vars pris nu är 12.000 kronor. Ny hemort troligen Vallåkra.
1965-06-30
Fartyget säljs till AB Nordatlas i Helsingborg för 9.000 kronor. Fartyget får Helsingborg som hemort.
1967-12-07
Fartyget säljs för 1.000 kronor till den danske medborgaren Preben Arvedsen, bosatt i Tågarp.
I och med att ägaren var dansk medborgare så avfördes fartyget från svenskt register.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister
- http://www.jmarcussen.dk