Basfakta:
- Svensk signal: HQCP
- Svenskt reg. nr.: 484
- Längd: 109,4 fot
- Bredd: 18,6 fot
- Djup: 7,1 fot
- Dräktighet:
- 1875: 14 nyläster
- 1880: 79,31 ton
- 1887: 138,66 registerton
- 1895: 119,06 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1872
Fartyget är byggt av Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn som nybygge nr 111 av skeppsbyggmästaren John Fletcher och med namnet Pehr Ennes för Gefle-Löfsta utvidgade Ångfartygs AB med hemorten Gävle.
1880-05-29
Ångfartygs AB Norra Viken köper fartyget och handlaren J. H. Sylvander i Strömstad blir huvudredare. Fartyget namnändras till Norra Viken med hemort Strömstad.
Första och enda fribrev utfärdat 29/5 1880.
1882-06-01
Fartyget köps på auktion för 16001 kronor av Ångfartygsbolaget Gamleby i Västervik vilket även blir fartygets hemort. Det namnändras till Gamleby.
1892-09-23
Grosshandlaren Frans Blom i Norrköping blir nu för 15000 kronor fartygets nya ägare och huvudredare. Det namnändras till Arkösund och hemort blir nu Norrköping.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 19/4 1893.
1895-05-03
Fartyget sålt till Ångfartygs AB Pehr Ennes i Stockholm vilka namnändrar fartyget tillbaka till ursprungsnamnet Pehr Ennes. Hemort Stockholm.
1903-04-14
Grosshandlaren Alfred Nordholm i Gävle köper ensam fartyget och blir tillika huvudredare. Trafiken bedrivs genom Ångfartygs AB Nya Fagerviken. Fartygets nya hemort blir Fagerviken, Hållnäs.
1906
1905-11-20 strandade fartyget vid inloppet till Fagerviken, Hållnäs och blev totalt vrak. Avfört ur registret 1906.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Utställningshäftet ”Där skepp byggdes”.
- Boken ”Svensk kustsjöfart 1840-1940” av Carl-Gunnar Olsson (ISSN 0349-019X)
- Sveriges skeppslista