Östern, JFHM/SHNK, 2319

Bild från Kalmar läns museum(KLMF.Fartyg00474).
Public Domain Mark (PDM).
Basfakta:
  • Svensk signal: JFHM/SHNK
  • Svenskt reg. nr.: 2319
  • Längd: 36,20 meter
  • Bredd: 6,38 meter
  • Djup: 2,31 meter
  • Dräktighet:
    • 1875: 26 nyläster
    • 1879: 187 ton
    • 1882: 215,68 registerton
    • 1898: 198,81 registerton
    • 1905: 204,24 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1869
Fartyget är byggt av Oskarshamns Mekaniska Verkstad i Oskarshamn för Ångbåtsbolaget för Trafik på Sveriges Östra Kust med säte i Norrköping. Fartygets namn blev Östern och var hemmahörande i Norrköping.

1875
Fartyget klassades som ett första klassens fartyg och fick ha 360 passagerare på lastfritt däck. Ytterligare 40 passagerare kunde fartyget ta om en barlast på 3 nyläster intogs i lastrummet.

1895-01-15
Nya Ångbåts AB Östern i Norrköping blir ny ägare till fartyget. Hemorten Norrköping kvarstår.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.

1939-04-24
Fartyget blir köpt av Rederi AB Turisten I Umeå för 50000 kronor och där hemmahamnen nu blir Umeå.

Bild från Sjöhistoriska museet(Fo184408AF). Ur Bo Palmqvists samling.
Public Domain Mark (PDM).

1945-09-07
Rederi AB Stureborg i Landskrona blir för 48000 kronor fartygets nya ägare vars hemort nu blir Landskrona. Rederiet låter namnändra fartyget till Stjärneborg.

1952-01-30
Fartyget köps, liggande i Landskrona, för 37000 kronor av Sten A Olsson Metallprodukter i Göteborg.

1952-08-21
Fartyget såldes för 49921,50 till British Iron & Steel Corporation (Salvage) Ltd i London för nedskrotning. Bogserades från Landskrona till Gateshead-on-Tyne av den tyska bogeraren Bulk och anlände 17/9 1952.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat, Besiktningsbevis.
  3. Sveriges skeppslista
  4. Oscarshamnsposten 1869-05-01