Basfakta:
- Svensk signal: JFHM/SHNK
- Svenskt reg. nr.: 2319
- Längd: 36,20 meter
- Bredd: 6,38 meter
- Djup: 2,31 meter
- Dräktighet:
- 1875: 26 nyläster
- 1879: 187 ton
- 1882: 215,68 registerton
- 1898: 198,81 registerton
- 1905: 204,24 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1869
Fartyget är byggt av Oskarshamns Mekaniska Verkstad i Oskarshamn för Ångbåtsbolaget för Trafik på Sveriges Östra Kust med säte i Norrköping. Fartygets namn blev Östern och var hemmahörande i Norrköping.
1875
Fartyget klassades som ett första klassens fartyg och fick ha 360 passagerare på lastfritt däck. Ytterligare 40 passagerare kunde fartyget ta om en barlast på 3 nyläster intogs i lastrummet.
1895-01-15
Nya Ångbåts AB Östern i Norrköping blir ny ägare till fartyget. Hemorten Norrköping kvarstår.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.
1939-04-24
Fartyget blir köpt av Rederi AB Turisten I Umeå för 50000 kronor och där hemmahamnen nu blir Umeå.
1945-09-07
Rederi AB Stureborg i Landskrona blir för 48000 kronor fartygets nya ägare vars hemort nu blir Landskrona. Rederiet låter namnändra fartyget till Stjärneborg.
1952-01-30
Fartyget köps, liggande i Landskrona, för 37000 kronor av Sten A Olsson Metallprodukter i Göteborg.
1952-08-21
Fartyget såldes för 49921,50 till British Iron & Steel Corporation (Salvage) Ltd i London för nedskrotning. Bogserades från Landskrona till Gateshead-on-Tyne av den tyska bogeraren Bulk och anlände 17/9 1952.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat, Besiktningsbevis.
- Sveriges skeppslista
- Oscarshamnsposten 1869-05-01