Basfakta:
- Norsk signal: MLNG
- Svensk signal: JQSD
- Svenskt reg. nr: 4800
- Längd: 35,03 meter
- Bredd: 8,82 meter
- Djup: 3,18 meter
- Dräktighet:
- 1907: 210,98 registerton
- 1909: 240,59 registerton
- Riggning/typ: 3-mast motorskonare
Historik:
1907
Byggd på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn för rederi AB Cassiopeja i Stockholm med Gustaf du Rietz som huvudredare. Hemort Stockholm.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 18/11 1907.
1909-06-16
Rederiet lät Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB förlänga fartyget med ca 5 meter och nytt Certifikat utfärdat vid datum ovan.
Nya mått:
Längd: 40,17 meter
Bredd: 8,82 meter
Djup: 3,17 meter
I och med förlängningen omplacerades master och rigg.
1911-03-21
Direktör Karl Fredrik Karlsson i Stockholm köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Hemorten Stockholm kvarstår.
1914-02-07
Ett partrederi med skeppsmäklaren Nils Österman som huvudredare blir fartygets nya ägare. Ingen ändring av hemort.
1915-08-07
Fartyget säljs till rederi i Norge, A/S Orion i Haugesund och utgår därmed ur svenskt register. Nytt namn Orion I.
1915-09 ?
Senare samma år så säljs fartyget till Joh. S. Andreassen i Arendal.
1916
Fartyget nu registrerat på A/S Goodwin i Arendal.
1917-08-10
Sänktes norr om Aberdeen av tyska u-båten U-62 under resa från Arendal mot West Hartlepool med en last av props. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- https://www.sjohistorie.no