Öregrund, JCMQ/SFZK, 1244

Bild från Sjöhistoriska museet (bild nr Fo22035A).
Fotograf okänd. Här som Prins Bernadotte.
Public Domain Mark (PDM).
Basfakta:
  • Svensk signal: JCMQ/SFZK
  • Svenskt reg. nr.: 1244
  • Längd: 32,22 meter
  • Bredd: 5,62 meter
  • Djup: 2,57 meter
  • Dräktighet:
    • 1887: 153,66 registerton
    • 1895: 142,40 registerton
    • 1918: 67,87 registerton
    • 1931: 52,60 registerton
    • 1942: 77,13 registerton
    • 1943: 57,77 registerton
    • 1945: 60,01 registerton
    • 1949: 60,02 registerton
  • Riggning/typ: ångfartyg
Historik:

1886
Fartyget är byggt på Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn, vid tillfället utarrenderat till Motala Verkstad AB, som nybygge nr 184 av skeppsbyggmästaren Carl Gustaf Hasselbom för Ångfartygs AB Öregrund i Öregrund. Fartyget levererades 1887 och fick sin hemort i Öregrund.
Fribrev ej utfärdat.

1894-04-21
Fartyget köps för 55.000 kronor av Östra Sveriges Ångbåts AB i Mönsterås med apotekaren Lars Vilhelm Petersson som huvudredare. Ny hemort blir Mönsterås. Fartyget namnändras till Prins Bernadotte.
Första Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat vid datum ovan.

1915-06-10
För 50.000 kronor köps fartyget av ett rederi under bildande i Örnsköldsvik, Rederi AB Prins Bernadotte med skeppsklareraren Hans Kristian Hedwall Pohlmann som huvudredare. Fartygets hemort Örnsköldsvik.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 22/1 1916.

1918-06-25
Grosshandlaren Andreas Strandberg i Alne, Arnäs är nu för 78.000 kronor ensam ägare och huvudredare för fartyget som byggs om till bogserångare och får hemorten Alne.

1937-09-07
Då ägaren avlidit så redas fartyget nu av Andreas Strandbergs dödsbo. Ingen ändring av hemort.

1939-09-15
Sonen till förre ägaren, köpmannen Jonas Walter Strandberg, blir ny ensam ägare och fartygets huvudredare. Hemorten Alne kvarstår.

1953-03-02
Då Jonas Walter Strandberg avlidit så redas fartyget nu av hans dödsbo. Ingen ändring av hemort.

1972-02-11
Entreprenören Carl Valdemar Christensen i Örnsköldsvik blir för 35.000 kronor ensam ägare och huvudredare till fartyget vars hemort nu är Örnsköldsvik.

1973
Fartyget upphugget enligt intyg från Persöner Återvinnings AB i Ystad daterat 11/10 1973. Utgick ur registret detta år.

Källor:
  1. Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
  2. Utställningshäftet “Där skepp byggdes”.