Basfakta:
- Svensk signal: HLSP
- Svenskt reg. nr.: 2061
- Längd: 72 fot
- Bredd: 21 fot
- Djup: 7,25 fot
- Dräktighet:
- 1874: 26,5 nyläster eller 85,2 registerton
- 1881: 70,26 registerton
- 1894: 60,64 registerton
- 1904: 60,17 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1874
Byggd på Bergkvara skeppsvarv av skeppsbyggmästaren A. Hammarlund för ett partrederi med skepparen Olof Pettersson (d.ä.) från Kristianopel som huvudredare. Fartygets hemort Kristianopel.
Första fribrev utfärdat 24/7 1874.
1887-03-10
Ett partrederi i Bergkvara med hemmansägaren Jonas Gustaf Pettersson från Finlabo i Bergkvara som huvudredare blir nya ägare till fartyget. Ny hemort Bergkvara.
1895-03-13
Efter köp för 3.350 kronor så ägs nu fartyget av ett partrederi i Timmernabben med skepparen Carl Johan William Löfström som huvudredare. Ny hemort blir Timmernabben.
1898-01-12
Efter vissa transaktioner av andelar i fartyget så utser rederiet handlaren Carl Ossian Nilsson i Timmernabben till ny huvudredare. Hemort kvarstår.
1899-03-11
Ännu en ändring av andelar i rederiet och efter detta utses lantbrukaren Oscar Leonard Bergqvist i Gelebo, Mönsterås till ny huvudredare. Hemort som tidigare.
1900-12-05
Rederiet ändrar fartygets hemort till Mönsterås. I övrigt inga ändringar.
1914-06-26
Fartyget förändrades till pråm och såldes till Ölands Nya Cement AB i Degerhamn. Från och med detta så saknas det i Sveriges skeppslista varför det sannolikt utgick ur registret i samband med ombyggnaden.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev och Nationalitets- och registreringscertifikat
- Sveriges skeppslista