Basfakta:
- Svensk signal: HDCR
- Svenskt reg. nr.: –
- Längd: 75,60 fot
- Bredd: 25,0 fot
- Djup: 9,50 fot
- Dräktighet:
- 1836: 60 svåra läster
- 1837: 55,22 svåra läster
- 1844: 51,5 svåra läster
- 1862: 53,92 svåra läster eller 31,06 nyläster
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1836
Fartyget är byggt i Sundsvall av skeppsbyggmästaren Isac Zetterberg för handlaren R. G. Kihlman i Sundsvall. Som ensam ägare var Kihlman även huvudredare. Fartygets hemort Sundsvall.
Första fribrev utfärdat 22/7 1836.
1838-07-03
Ett partrederi i Gävle blir fartygets nya ägare och till huvudredare utses den i Gävle bosatte handlaren Olof Rönngren. Fartyget får Gävle som ny hemort.
1842-04-22
Handlaren N. Lütteman i Visby blir huvudredare i det partrederi i Visby som nu blir ägare till fartyget. Ny hemort Visby.
Fartyget förbyggdes i Kolboda 1844.
1847-08-20
Ett partrederi i Döderhultsvik, idag Oskarshamn, med handlaren Isak Erik August Lundberg som huvudredare köper fartyget. Ny hemort Döderhultsvik.
1862-04-19
Smedmästaren Johan Patrik Lundberg i Kalmar blir ensam ägare och huvudredare till fartyget. Troligen kvarstår Oskarshamn som fartygets hemort.
Fartyget förbyggdes i Finland 1862. (Ägare till fartyget vid tidpunkten framgår ej).
1869-05-19
Anders Gustaf Petersson i Mörbylånga är huvudredare i det partrederi som för 3.000 Riksdaler Riksmynt blir fartygets nye ägare. Troligen ingen ändring av hemort.
1871-03-02
Förre huvudredare Anders Gustaf Petersson i Mörbylånga köper samtliga andelar i fartyget och blir med detta ensam ägare och fortsatt huvudredare. Fartygets hemort blir nu Mörbylånga och det registreras i Kalmar sjömanshus fartygsregister 4/4 1871 med nr 96.
Det finns två alternativa slutliga öden för fartyget:
Alt.1:
Kalmar sjömanshus fartygsregister anger att fartyget förolyckats i Drogden (Öresund) 1872. Det som talar mot detta är att fartyget fortfarande finns med i Sveriges skeppslista 1875.
Alt.2:
Enligt en redogörelse från Oskarshamns sjömanshus 1889 så anges att fartyget försvunnit spårlöst 1880. Ett av dokumenten i det sista fribrevet utgivet 19/5 1869 så refereras fartygets öde till denna redogörelse.
Om du som läser detta har information som kan klarlägga fartygets slutliga öde, vänligen kontakta mig.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Sveriges skeppslista
- Kalmar sjömanshus, Fartygsregister samt Mönstringsliggare
- Oskarshamns sjömanshus, Mönstringsliggare