Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 77,80 fot
- Bredd: 25,12 fot
- Djupgående: 12,47 fot
- Dräktighet:
- 1848: 98,09 svåra läster
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1847
Byggd i Svedjan, Vännäs, Överkalix av skeppsbyggmästaren Jöns Eliasson för handlaren Elias Wallenberg i Öregrund. Som ensam ägare var han även huvudredare. Fartygets hemort troligen Öregrund.
Första fribrev utfärdat 3/7 1848.
1852-04-06
Fartyget ägs nu ensam av nämndemannen Jöns Eliasson i Svedjan, Vännäs, Överkalix som även huvudredare. Hemort troligen Umeå .
1852-08-03
Ett partrederi i Döderhultsvik med färgaren A. Castegren som huvudredare köper fartyget för 4000 Riksdaler Riksmynt av firman Abelén & Mattson i Malmö, vilka agerar ombud för säljaren. Ny hemort Döderhultsvik.
1852-09-18
Fartyget som kom från Lybeck mot Västervik i barlast strandade i gott väder på Grimskär skans vid Kalmar. I efterföljande stormar slogs fartyget sönder och ansågs som vrak.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Barometern 1852-09-22