Basfakta:
- Svensk signal: HCGB
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 71,75 fot
- Bredd: 22 fot
- Djupgående: 9,61 fot
- Dräktighet:
- 1854: 50,79 svåra läster
- 1865?: 29,26 nyläster
- 1866: 27,5 nyläster eller 88,36 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1851
Byggd i Kemi i Finland av skeppsbyggmästaren Johan Kjellström troligen för ett partrederi på orten. Fartygets namn var Pohjantäthi.
1854-07-04
Ett partrederi i Haparanda med handlaren Carl Westergren som huvudredare köper in fartyget till Sverige och namnändrar det till Nordstjernan och det får hemorten Haparanda.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1865-05-26
Ett partrederi i Misterhult blir för 4.750 Riksdaler Riksmynt fartygets nya ägare. Till huvudredare utses säteriägaren Nils Larsson. Fartygets hemort blir Figeholm.
1866-03-27
Ett partrederi i Söderåkra socken med skepparen Carl Anton Larsson i Bruatorp som huvudredare köper fartyget. Hemort ej angiven men kan vara Djursvik eller Bergkvara.
1868-06-19
Handlaren Gottfried Meurling i Kalmar är huvudredare i det partrederi som blir fartygets nya ägare. Ny hemort blir Kalmar.
1875-04-12
Ett nytt partrederi i Kalmar med hemmansägare Johan Gustaf Åsberg som huvudredare köper fartyget. Hemort kvarstår.
1877
Fartyget slopat i Skäggenäs
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat