Basfakta:
- Svensk signal: JTSV/SFRW
- Svenskt reg. nr.: 5601
- Längd: 46,48 meter
- Bredd: 8,45 meter
- Djup: 3,49 meter
- Dräktighet:
- 191: 350,66 registerton
- 1945: 349,50 registerton
- 1947: 350,325 registerton
- 1955: 273 ton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1914
Fartyget är byggt som nybygge nr 248 av Oskarshamns Mekaniska Verkstads och Skeppsdockas AB i Oskarshamn för Blekinge Ångbåts AB i Karlshamn vilket även blir fartygets hemort.
Nationalitets- och registreringscertifikat utfärdat 25/5 1914.
1924-03-20
Fartyget köps av Stockholms Rederi AB Svea för 150000 kronor och det får Stockholm som hemort.
1942-45
Fartyget hyrs ut 1942 till Svenska Marinen. Återlämnas 1945 till Stockholms Rederi AB Svea. Fartygets marina beteckning blir HJKB24.
1947-10-27
Direktören Arne Valdemar Lindén i Västerås köper fartyget för ett rederi i bildande i Västerås för 430000 kronor. Fartyget seglar med interimscertifikat tills dess att rederiet bildats. Det namnändras till Anund.
1948-02-20
Fartyget köps av det nybildade Rederi AB Vestmannia i Västerås till samma villkor som för tidigare ägaren. Fartygets hemort blir Västerås.
1948-07-26
Fartyget köps för 357500 kronor av Rederi AB Norden i Norrköping, vilket även blir fartygets hemmahamn. Det namnändras åter till det ursprungliga namnet Norden.
1954-11-23
Rederiet meddelar Kommerskollegium att man sålt fartyget till Firma Skrot- & Avfallsprodukter, Göteborg för upphuggning, vilket verifierades 24/1 1955 varpå det utgick ur svenskt skeppsregister.
Källor:
- Kommerskollegium, Nationalitets- och registreringscertifikat
- Utställningshäftet “Där Skepp Byggdes”
- https://www.faktaomfartyg.se