Basfakta:
- Svensk signal: –
- Svenskt reg. nr: –
- Längd: 65,37 fot
- Bredd: 21,55 fot
- Djupgående: 8,62 fot
- Dräktighet:
- 1853: 36,75 svåra läster
- 1857: 39,61 svåra läster
- 1866: 23,5 nyläster eller 75,93 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1853
Byggd på varv i Mönsterås av skeppsbyggmästaren O L Nordström för partrederi på orten med skepparen Nils Peter Engström som huvudredare. Fartygets hemort Mönsterås.
Första fribrev utfärdat 1853-06-10.
1856-04-18
Ett partrederi med lantbrukaren Per Funkqvist i Gränebo som huvudredare köper fartyget. Hemort troligen Mönsterås.
1862-03-27
Sjökapten Nils Peter Dahlgren i Hveningehult, Döderhult köper ensam fartyget och blir dess huvudredare. Hemort Oskarshamn.
1865-03-01
Förre huvudredaren säljer andel i fartyget och grosshandlaren Erland Petersson blir ny huvudredare. Hemort Oskarshamn
1866-08-15
Under resa från Oskarshamn mot Flensburg strandade fartyget vid Barhoft på Hiddensee vid Stralsund och blev vrak. Besättningen räddades.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev
- Göteborgs Handels- Och Sjöfartstidning
- Ystads Tidning