Basfakta:
- Dansk signal: NSQV
- Norsk signal: JWBQ
- Svensk signal:
- 1873-81: HKTM
- 1889-92: HTMQ
- 1905-10: JPDL.
- Svenskt reg. nr: 4383
- Längd: 155 fot
- Bredd: 27,9 fot
- Djupgående: 13,3 fot
- Dräktighet:
- 1873: 83,5 nyläster eller 263,2 registerton
- 1878: 401,73 ton
- 1889: 387 registerton
- 1905: 297,14 registerton
- Riggning/typ: ångfartyg
Historik:
1873
Byggd med namnet Anders Knape och signal HKTM på Bangsbo varv av skeppsbyggmästaren Joh. Bang för ett partrederi i Vänersborg där skeppsredaren Gustaf Victor Plate i Vänersborg utsågs till huvudredare. Hemort Vänersborg.
Första fribrev utfärdat 1873-12-12.
1881-10-15
Fartyget, som nu namnändrats till Nora, ägs av Dana D/S A/S, Helsingør. Bolaget namnändras senare till Det Helsingørske Dampskibs-Selskab A/S i Helsingör. Fartyget hemort blir Helsingör.
1889-04-03
Fartyget köps tillbaka till Sverige och ett partrederi i Helsingborg med sjökapten Johan Christoffer Hulthén som huvudredare. Ny hemort Helsingborg. Ny signal blir HTQM.
1892
Fartyget säljs till Nora D/S i Moss, Norge.
1897
Ny ägare är Nora A/S i Kragerö.
1905-04-15
Handlaren Fredrik Ohlsson i Verkebäck köper ensam tillbaka fartyget till Sverige och blir även huvudredare. Ny hemort Verkebäck och med JPDL som ny signal.
1907-04-04
Ett partrederi i Oskarshamn blir nya ägare. Rederiet utser handlaren Oskars Jansson Slettengren till huvudredare. Ny hemort Oskarshamn.
1908-03-07
Huvudredaren köper samtliga andelar i fartyget och blir med detta ensam ägare och huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1910-10-29
Strandade och kondemnerades under resa Bungenäs – Danzig med kalksten i närheten klockbojen vid Hela utanför Königsberg. Vraket såldes med last för 1400 Mark på platsen.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Danmarks skibslister
- http://www.jmarcussen.dk