Basfakta:
- Svensk signal: HCDP
- Svenskt reg. nr.: 1771
- Längd: 112,6 fot
- Bredd: 24,8 fot
- Djup: 11,6 fot
- Dräktighet:
- 1868: 58,5 nyläster eller 178,89 registerton
- 1877: 186,77 ton
- 1885: 182,77 registerton
- 1896: 168,13 registerton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1868
Byggd i Påskallavik av skeppsbyggmästaren N. G. Nordström för handelsfirman E & N Callerström i Påskallavik.
Något fribrev ej utfärdat..
1868-05-29
Nästan omedelbart efter färdigställandet köps fartyget av grosshandelsfirman N. M. Höglund i Stockholm som till huvudredare utser änkefru Fredrika Wilhelmina Höglund. Hemort blev Stockholm.
Första fribrev utfärdat vid datum ovan.
1876-08-15
Till ny huvudredare utser ägaren grosshandlaren Carl Anders Lindroth från Stockholm. I övrigt inga ändringar.
1879-06-04
Ägaren säljer del av fartyget så att det nu redas av ett partrederi med bankiren André Oscar Wallenberg som huvudredare. Hemort fortfarande Stockholm.
1883-09-22
Direktören Anders Gustaf Förselius i Stockholm köper ensam fartyget och blir även huvudredare. Hemort Stockholm kvarstår.
1889-07-05
Ett partrederi på Blidö blir fartygets nya ägare och rederiet utser skepparen Anders Jansson Westerman i Söderöra by till huvudredare. Fartygets hemort blir Söderöra by, Blidö.
1896-03-26
Rederiet utser kronolotsen Knut Wilhelm Nordqvist på Köpmanholmen, Blidö till ny huvudredare. Hemort blir Blidö.
1904-05-15
Under resa till Umeå strandade fartyget vid Hemsö nära Hernösand och blev vrak.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat