Basfakta:
- Svensk signal: HGDS
- Svenskt reg. nr.: 824
- Längd: 74,5 fot
- Bredd: 22,6 fot
- Djup: 10,3 fot
- Dräktighet:
- 1849-06: 52,15 svåra läster
- 1849-12: 47,04 svåra läster
- 1866: 28 nyläster eller 89,46 registerton
- 1871: 31 nyläster eller 97,66 registerton
- 1877: 92,10 ton
- Riggning/typ: skonare
Historik:
1849
Byggd i Sundsvall av skeppsbyggmästaren J. Adolf Nordström för ett partrederi i Sundsvall med handlaren Nils Fredrik Selander som huvudredare. Hemort Sundsvall.
Första fribrev utfärdat 19/6 1849.
1849-10-05
Fartyget köps ensam av handlaren Johan Petter Bager i Malmö som även blir huvudredare. Ny hemort blir Malmö.
1859-07-18
Ett partrederi i Oskarshamn är för 6.000 kronor fartygets nya ägare. Till huvudredare utsåg sjökaptenen Lorentz Åhlström. Oskarshamn blir fartygets nya hemort.
1865-04-07
Efter förändringar av ägarandel i rederiet utses handlaren Carl Magnus Karlsson till ny huvudredare. Hemort kvarstår.
1867-04-25
Fartygets samtliga andelar köps av handlaren Fredrik Johansson i Oskarshamn som då även blir huvudredare. Ingen ändring av hemort.
1899-07-26
Efter förre ägarens konkurs köps fartyget av ett nytt partrederi i Oskarshamn där vice konsuln Christian Theodor Linnell utses till huvudredare. Hemort som tidigare.
1900-03-23
Återigen förändringar i rederiet medför att som ny huvudredare utses hemmansägaren Karl Vilhelm Sandell. Ingen förändring av hemort.
1902-06-04
Avriggad och förändrad till pråm vilket intygades till kommerskollegium i brev i maj 1902.
Källor:
- Kommerskollegium, Fribrev samt Nationalitets- och registreringscertifikat
- Oskarshamns Rådhusrätt & Magistrat
- Tullkammaren i Oskarshamn